In 2024 gaven de Belgische consumenten 6,40 % meer uit aan Fairtrade-producten, ondanks de aanhoudende druk op de koopkracht.
Verkoop Fairtrade-producten groeit licht tot 352 miljoen euro
- Johan Lowyck
In 2024 gaven de Belgische consumenten 6,40 % meer uit aan Fairtrade-producten, ondanks de aanhoudende druk op de koopkracht.
Een onderzoeksrapport van de ngo Transparentem schetst een grimmig beeld van de katoenproductie in de Indiase regio Madhya Pradesh. Zestig westerse bedrijven, waaronder Adidas, H&M Group en Zara, worden gelinkt aan omstreden toeleveranciers.
Lingerie-ontwerpster Murielle Scherre van La fille d’O slaakt een noodkreet. Als duurzame onderneemster heeft ze al 20 jaar moeite om winst te maken, maar nu is de situatie wel erg nijpend.
Brede duurzaamheidsrapportering is de norm geworden bij grote bedrijven. Strengere verplichtingen werpen hun schaduw vooruit.
We worden overspoeld door goedkope kleren van lage kwaliteit. Om het afvalprobleem in te dijken, moeten modebedrijven meer circulair werken, of winst halen uit kleren die mensen langer dragen.