De Schone Kleren Campagne, de organisatie die zich inzet voor betere arbeidsomstandigheden in de kledingsector, is erg teleurgesteld in de houding van de Belgische mode-sector, 10 jaar na de ramp in de kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh. “De mooie ambities van een aantal winkels sputteren, andere winkels doen niets of verspreiden zelfs leugens”, zegt de organisatie bij “De inspecteur” op Radio2.
thema '12 Verantwoord ondernemen en consumeren'
‘Als we zouden fietsen, is fysiek winkelen wél de betere optie’
Online shoppen zou duurzamer zijn dan in de winkel kopen, maar is dat wel zo?
Wie om het milieu geeft, bestelt het beste zijn pakjes online. Dat beweert de krant Het Parool, op basis van een studie. Maar online shoppers kraaien beter niet te vroeg victorie: ‘Ik betwijfel of die bevinding in de bredere context standhoudt.’
Herstellen, niet dumpen: regering werkt aan herstelscore voor elektro
Minister van Leefmilieu Zakia Khattabi wil niet op Europa wachten om een score in te voeren die uitdrukt hoe makkelijk elektronische toestellen te herstellen zijn. ‘Dit moet de mentaliteit veranderen.’
Bedrijven kunnen lot van Bengaalse textielarbeider niet langer negeren
De Europese Commissie wil grote bedrijven verantwoordelijk maken voor schendingen van mensenrechten en schade aan het milieu in heel de toeleveringsketen. Ook aan de andere kant van de wereld.
“Alle merken doen aan dumping, van Primark tot Burberry”
40.000 ton (nieuwe) kleding belandt jaarlijks in Chileense woestijn
Hallucinante beelden zijn het: de Atacamawoestijn in Chili wordt vervuild door tienduizenden tonnen gedumpte kleding, amper of zelfs nooit gedragen. De verantwoordelijken? Alle kledingmerken, van de spotgoedkope fast fashion tot de superdure. Maar ook overheden kunnen meer doen om deze sociaal-ecologische ramp een halt toe te roepen. En wij, als consumenten, moeten dringend herzien hoe we met kleding omgaan.