Door dagelijks 6.000 nieuwe kledingstukken aan spotprijzen te lanceren, won de Chinese modewebwinkel Shein de harten van miljoenen jonge klanten wereldwijd. Met behulp van technologie maakt het bedrijf alleen wat het effectief kan verkopen.
Kernwoord 'verantwoord consumeren'
Canadese overheid speurt slavenarbeid op bij Hugo Boss en Walmart
Maakten de kledingmerken Hugo Boss, Walmart en Diesel gebruik van dwangarbeid door Oeigoeren? Het Canadese onderzoek past in een bredere trend waarbij staten modebedrijven ter verantwoording roepen.
Weinig veranderd na 10 jaar Schone Kleren: “Houding Belgische modewinkels is teleurstellend”
De Schone Kleren Campagne, de organisatie die zich inzet voor betere arbeidsomstandigheden in de kledingsector, is erg teleurgesteld in de houding van de Belgische mode-sector, 10 jaar na de ramp in de kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh. “De mooie ambities van een aantal winkels sputteren, andere winkels doen niets of verspreiden zelfs leugens”, zegt de organisatie bij “De inspecteur” op Radio2.
“Alle merken doen aan dumping, van Primark tot Burberry”
40.000 ton (nieuwe) kleding belandt jaarlijks in Chileense woestijn
Hallucinante beelden zijn het: de Atacamawoestijn in Chili wordt vervuild door tienduizenden tonnen gedumpte kleding, amper of zelfs nooit gedragen. De verantwoordelijken? Alle kledingmerken, van de spotgoedkope fast fashion tot de superdure. Maar ook overheden kunnen meer doen om deze sociaal-ecologische ramp een halt toe te roepen. En wij, als consumenten, moeten dringend herzien hoe we met kleding omgaan.
“De slaaf in onze kleerkast”: Kledingapp Shein beschuldigd van uitbuiting
Shein -spreek uit als ‘She-in’- is hyperpopulair bij tieners, twintigers én dertigers, de TikTokgeneratie van dit moment. Op TikTok heeft Shein dan ook maar liefst wereldwijd 41 miljoen volgers. In België staat de app op nummer 5 in de lijst van de meest gedownloade retailapplicaties. Het is de meest bezochte modewebsite ter wereld. Fysieke winkels zijn er niet, alles gebeurt online.