Kernwoord 'invloed'

Influencers zetten jongeren aan tot drinken

Op Instagram wordt er heel wat met drankflessen en glazen gezwaaid, en dat gebeurt haast altijd in een context die het drinken van alcohol positief afschildert. Dat constateert een groep Nederlandse wetenschappers, in een onderzoek dat is gepubliceerd op Frontiers in psychology. Ze waarschuwen dat jongeren daardoor kunnen worden aangezet om (meer) te drinken.

De onderzoekers keken naar de laatste honderd berichten van 178 Instagram-gebruikers die bij Nederlandse jongeren populair zijn. Twee derde van hen plaatste berichten over drank, in twee op honderd berichten is drank te zien.

Een van de recordhouders is de rapper Lil’ Kleine (van het liedje ‘Drank & drugs’), die 15 keer met een glas of fles te zien was (en in de meeste andere foto’s rookt hij een sigaret, al dan niet met tabak, maar daar hebben de onderzoekers niet naar gekeken).

De onderzoekers vrezen dat de strenge beperkingen op alcoholreclame gericht op jongeren momenteel worden omzeild via influencers. Bij één op drie onderzochte alcohol-gerelateerde berichten, werd expliciet vermeld dat het om een gesponsorde post ging.

Influencers zetten jongeren aan tot drinken. De Standaard, 3 februari 2020, D2.

Eerst shoppen en dan showen op Instagram

Belgische primeur in Wijnegem: ‘instarooms’ als decor voor socialemediafoto’s
De eerste ‘instarooms’ in ons land vind je in Wijnegem. De kleurrijk ingerichte kamers zouden de perfecte decors zijn voor socialemediafoto’s. Al lijkt de interesse beperkt. ‘Als je mensen wilt lokken, moet het al heel speciaal zijn.’

Copyright © 2022 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo