mens en samenleving logo

Kernwoord 'fairtrade'

Fairtrade katoen breekt uit niche bij kledingketen Bel&Bo

Bel&Bo lanceert als eerste Belgische keten een basiscollectie in fairtrade katoen. Daarmee komt katoen die aan betere lonen is geplukt langzamerhand uit de marge.
Zwart, wit, marineblauw, crème, maar ook zuurstokroze en feloranje: de nieuwe katoenen T-shirts voor dames van het familiebedrijf Bel&Bo zijn binnen. Nog meer kleuren en maten, vooral voor mannen en kinderen, zijn onderweg via de boot uit Azië.

Belgische winkelkar steeds eerlijker, maar fair trade is nog lang niet de norm

Nooit eerder kocht de Belg zoveel fairtradeproducten als vorig jaar, ondanks de hoge inflatie. Vooral voor chocolade en bananen betalen we steeds vaker een ‘eerlijke’ prijs. Andere fairtradeproducten – bijvoorbeeld koffie – breken veel moeilijker door.

Natuurlijk moet cacaoprijs omhoog. Net daarvoor komt Fairtrade op

Op dinsdag 14 januari verscheen op de website van MO* een artikel in de reeks MO* onderzoekt: wie wordt beter van fair trade? Dit eerste artikel draagt de misleidende titel Fairtrade als chantagemiddel voor écht eerlijke handel.

Beide titels scheppen onmiddellijk een sfeer van wantrouwen en scepticisme ten opzichte van (de impact van) eerlijke handel en van het fairtradelabel. Het impliceert ook dat fairtrade geen échte eerlijke handel zou zijn, zonder hier dieper om in te gaan.

Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers