Kernwoord 'verantwoord ondernemen'

“Alle merken doen aan dumping, van Primark tot Burberry”

40.000 ton (nieuwe) kleding belandt jaarlijks in Chileense woestijn

Hallucinante beelden zijn het: de Atacamawoestijn in Chili wordt vervuild door tienduizenden tonnen gedumpte kleding, amper of zelfs nooit gedragen. De verantwoordelijken? Alle kledingmerken, van de spotgoedkope fast fashion tot de superdure. Maar ook overheden kunnen meer doen om deze sociaal-ecologische ramp een halt toe te roepen. En wij, als consumenten, moeten dringend herzien hoe we met kleding omgaan.

Zoveel verdient Zara aan een sweater (en zoveel ontvangt de textielarbeider)

Kledingketen Zara maakt twee keer meer winst per hoodie dan alle mensen die betrokken zijn bij de productie er samen aan verdienen, zo blijkt uit onderzoek van de Zwitserse ngo Public Eye. Er is dus nog genoeg marge om de lonen van textielarbeiders op te trekken, benadrukt actiegroep Schone Kleren Campagne.

Copyright © 2022 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo