Met Studio AMA houdt Soraya Wancour de modewereld voor hoe het anders kan. Haar materialen redt ze van de afvalberg, haar partners vindt ze in de buurt. ‘Ik wil een mindshift veroorzaken.’
Kernwoord 'verantwoord ondernemen'
Zoveel verdient Zara aan een sweater (en zoveel ontvangt de textielarbeider)
Kledingketen Zara maakt twee keer meer winst per hoodie dan alle mensen die betrokken zijn bij de productie er samen aan verdienen, zo blijkt uit onderzoek van de Zwitserse ngo Public Eye. Er is dus nog genoeg marge om de lonen van textielarbeiders op te trekken, benadrukt actiegroep Schone Kleren Campagne.
‘We verplichten klanten om duurzame voeding te kopen’
Bij Lidl krijg je de keuze niet tussen duurzaam of goedkoop. ‘De klant zou toch bijna altijd voor dat laatste kiezen.’
Hoewel de concurrentie tussen supermarkten om de goedkoopste te zijn bikkelhard is, proberen ze toch ook in te zetten op duurzaamheid. Om die inspanningen aan te moedigen riep Rikolto een award uit voor die initiatieven die het meest het verschil maken.
Aflevering 3 (slot): Lidl
Een extra stukje voor de duurzame cacaoboer
De chocolade van het Delhaize-huismerk kun je traceren tot op de boon. ‘We hopen zowel onze concurrenten als de klanten te inspireren.’
Hoewel de concurrentie tussen supermarkten om de goedkoopste te zijn bikkelhard is, proberen ze toch ook in te zetten op duurzaamheid. Om die inspanningen aan te moedigen riep Rikolto een award uit voor die initiatieven die het meest het verschil maken.
Aflevering 2: Delhaize
Een energievriendelijke kans voor armen
Armoede bestrijden door mensen een degelijke koelkast of wasmachine te verhuren? Het idee zou een hefboom kunnen zijn om gebruikers en producenten de duurzame weg te tonen.