40.000 ton (nieuwe) kleding belandt jaarlijks in Chileense woestijn
Hallucinante beelden zijn het: de Atacamawoestijn in Chili wordt vervuild door tienduizenden tonnen gedumpte kleding, amper of zelfs nooit gedragen. De verantwoordelijken? Alle kledingmerken, van de spotgoedkope fast fashion tot de superdure. Maar ook overheden kunnen meer doen om deze sociaal-ecologische ramp een halt toe te roepen. En wij, als consumenten, moeten dringend herzien hoe we met kleding omgaan.
Steeds meer supermarkten brengen de impact van hun producten op het milieu in kaart. In België wordt het voorbeeld van Colruyt gevolgd door Lidl en straks ook Carrefour.
De stijging van de zeespiegel versnelt. We kunnen de ergste risico’s nog afwenden, maar dan moet de uitstoot van broeikasgassen snel naar nul.
Bij de luchtvaarttop die vandaag van start gaat in Canada ligt een voorstel op tafel om Europa’s klimaatbeleid te ondermijnen ten faveure van de luchtvaartindustrie. Wat staat er op het spel?
Ze zijn amper negen jaar, maar toch zetten vijf Brugse vriendjes zich nu al in voor het milieu. Elke week gaan ze op pad om hun omgeving proper te houden. “We noemen onszelf de ‘Groene Ridders’.”