Wie zich af en toe met Uber verplaatst in grote Europese steden, waaronder Brussel, dreigt in de toekomst niet alleen ‘significant’ langer te moeten wachten op zijn taxi, maar zal ook tot 40 % meer moeten betalen.
Kernwoord 'deeleconomie'
Al bijna 18.000 wagens minder op de baan: autodelen zit gigantisch in de lift
Autodelen zit gigantisch in de lift: vorig jaar gebruikten 40 procent meer mensen een deelauto. En dat scheelt qua parkeerplaats. “Elke deelauto haalt tussen de drie en de tien privéwagens van de straat.”
‘Wie aan autodelen doet, bespaart 2.000 euro’
Autodeelbedrijven in Brussel krijgen er met Miles Mobility een nieuwe concurrent bij. In Gent was het Duitse bedrijf al actief, en ook Antwerpen staat op de planning. Expert duurzame mobiliteit Cathy Macharis (VUB) ziet in die opmars een bredere trend naar het mobiliteitssysteem van de toekomst.
Nog steeds erg in trek: de job van maaltijdkoerier
Terwijl bedrijven verlegen zitten om personeel, heeft de maaltijdkoerier Deliveroo een wachtlijst van 10.000 kandidaten die willen fietsen. Het gaat vooral om jongeren die een centje willen bijverdienen.
Betere tijden op komst voor Deliveroo-koerier?
Terwijl steeds meer mensen gebruikmaken van Uber, Airbnb of Deliveroo, blijft het statuut van hun personeel erg onzeker. Daarom wil de regering die platformeconomie nu reguleren.