De voorbije twee jaar is de leegstand van winkelpanden licht gedaald. Niet omdat de klassieke retail het stilaan beter doet, maar doordat er gewoon minder winkelruimte is. ‘Steden passen zich stilaan aan een nieuwe realiteit aan, met minder winkels.’
thema '5 Actuele ontwikkelingen'
We kopen nog steeds online, maar minder luxe en meer diensten
In de eerste negen maanden van vorig jaar steeg de onlineverkoop met 23 procent tegenover het jaar voordien. Die stijging komt volledig op het conto van diensten zoals reizen.
Maandelijks bijbetalen verdeelt autowereld
Steeds meer automerken bieden opties aan via betalende abonnementen, ook voor opties die al ingebouwd zijn. Volgens de sector is dat de toekomst. ‘Klanten moeten het nog gewoon worden.’
Sneller rijden? Dat kost u elk jaar 1.200 dollar
Het is iets waar elke autofabrikant brood in ziet en wat in principe geen enkele automobilist wil: via een abonnement extra betalen voor opties die je nieuwe auto sowieso al heeft. Maar dat houdt de Duitse luxemerken niet tegen om het toch te proberen.
‘Als we zouden fietsen, is fysiek winkelen wél de betere optie’
Online shoppen zou duurzamer zijn dan in de winkel kopen, maar is dat wel zo?
Wie om het milieu geeft, bestelt het beste zijn pakjes online. Dat beweert de krant Het Parool, op basis van een studie. Maar online shoppers kraaien beter niet te vroeg victorie: ‘Ik betwijfel of die bevinding in de bredere context standhoudt.’