Vlaamse jongeren die op het internet viraal gaan met hun eigen mini-onderneming: het kan dankzij videoplatform TikTok.
Mariama (17) en Jana (22) baten elk zo’n “small business” uit via de populaire socialemedia-app. “TikTok is mijn etalage en de perfecte marketingtool om snel nieuwe klanten te bereiken”, klinkt het. Hoe zijn deze jonge vrouwen begonnen met hun eigen zaakje en hoe zetten ze TikTok daar precies voor in?
Kernwoord 'reclame'
Spaarrekening met rente van 10 procent is campagne van De Bleeker
Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker spoort gebruikers van sociale media aan misleidende reclame op de platformen te melden via het meldpunt van de federale overheidsdienst Economie.
Oude gsm? Dan krijgt u tv-reclame voor een nieuwe
Gepersonaliseerde reclame op Facebook bent u al gewend, maar ook op tv zijn steeds meer advertenties specifiek aan u aangepast. Tot wel vier boodschappen per reclameblok. Als u veel verdient, krijgt u reclame voor de nieuwe BMW. Als u koters heeft rondlopen, voor de JBC-kindercollectie. “Maar we gaan niet zover dat we ook het surfgedrag van onze kijkers volgen.”
Influencers op YouTube, TikTok of Instagram omzeilen handig beperkte regulering
Is dit nu reclame of niet? Voor kinderen is het vaak gissen wanneer ze producten of merken zien op YouTube, Instagram of TikTok. Van regulering is niet of nauwelijks sprake. ‘Influencers weten: de kans dat je gepakt wordt, is op dit moment superklein.’
Sociale media proppen jongeren vol met fastfood
Reclame en influencers leren verkeerde voedingsnorm aan
Jongeren zien ‘onthutsend’ veel reclame voor ongezonde voeding op sociale media, concluderen onderzoekers van de KU Leuven. ‘McDonald’s richt zich op tieners op sociale media. Daar mogen we onze ogen niet voor sluiten.’