Kernwoord 'recycleren'

“Alle merken doen aan dumping, van Primark tot Burberry”

40.000 ton (nieuwe) kleding belandt jaarlijks in Chileense woestijn

Hallucinante beelden zijn het: de Atacamawoestijn in Chili wordt vervuild door tienduizenden tonnen gedumpte kleding, amper of zelfs nooit gedragen. De verantwoordelijken? Alle kledingmerken, van de spotgoedkope fast fashion tot de superdure. Maar ook overheden kunnen meer doen om deze sociaal-ecologische ramp een halt toe te roepen. En wij, als consumenten, moeten dringend herzien hoe we met kleding omgaan.

Slimmer verpakken

Een goede verpakking is belangrijk: ze beschermt producten, laat toe om voedingsmiddelen langer te bewaren en geeft vaak nuttige informatie.
Als retailer doen we ons best om de milieu-impact ervan tot een minimum te beperken. Dat doen we door ze te vermijden, verminderen en hergebruiken, alsook door in te zetten op recyclage en duurzamere materialen. Stap voor stap. Tegen 2025 willen we dat 100,00 % van de verpakkingen van onze eigen merken herbruikbaar, recycleerbaar, composteerbaar of biodegradeerbaar is. Zo winkel jij met een gerust hart.

Wasmachine te huur

De overstap naar duurzame energie is niet voor iedereen weggelegd. Daarom zette Samenlevingsopbouw West-Vlaanderen een project op met Bosch. “Mensen in de sociale sector zien de bedrijfswereld soms als de ‘vijand’, maar er zijn heel veel mogelijkheden om de krachten te bundelen.”

Copyright © 2022 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo