Steeds meer bedrijven schakelen socialemediasterren in om producten te promoten. ‘Ze worden blindelings vertrouwd’, zegt staatssecretaris De Bleeker. Met regels wil ze reclame duidelijker afbakenen.
Kernwoord 'influencer'
‘Dit klinkt als het rauwste Chinese kapitalisme’
Het Chinese Shein verovert met ultrafast fashion de wereld, en dat roept vragen op
In een recordtijd steekt Shein de grootste kledingketens voorbij, door duizenden Chinese fabriekjes te verbinden met de TikTok-generaties in het Westen. Hoe werkt deze ultrafast fashion? En tegen welke kostprijs? ‘Ik kreeg meteen reacties van volgers die wezen op kinderarbeid.’
Spaarrekening met rente van 10 procent is campagne van De Bleeker
Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker spoort gebruikers van sociale media aan misleidende reclame op de platformen te melden via het meldpunt van de federale overheidsdienst Economie.
Influencers op YouTube, TikTok of Instagram omzeilen handig beperkte regulering
Is dit nu reclame of niet? Voor kinderen is het vaak gissen wanneer ze producten of merken zien op YouTube, Instagram of TikTok. Van regulering is niet of nauwelijks sprake. ‘Influencers weten: de kans dat je gepakt wordt, is op dit moment superklein.’
Sociale media proppen jongeren vol met fastfood
Reclame en influencers leren verkeerde voedingsnorm aan
Jongeren zien ‘onthutsend’ veel reclame voor ongezonde voeding op sociale media, concluderen onderzoekers van de KU Leuven. ‘McDonald’s richt zich op tieners op sociale media. Daar mogen we onze ogen niet voor sluiten.’