YouTube-ster Enzo Knol in Technopolis: “Blij dat ik mijn Belgische fans kan ontmoeten”

De Nederlandse internetsensatie Enzo Knol bracht maandag een bezoek aan Technopolis in Mechelen. Hij testte er onder andere enkele experimenten en installaties uit. Een vijftigtal enthousiaste fans kon hem ook ontmoeten.

Enzo Knol (26) werd bekend door zijn vlogs op YouTube. Iedere dag plaatst de Nederlander een video over zijn eigen leven op het platform, waar hij ruim 2,2 miljoen abonnees op heeft. Sommige van zijn video’s werden tot wel zeven miljoen keer bekeken. Maandag bracht hij een bezoek aan wetenschappelijk doe-centrum Technopolis, waar hij een campagnevideo opnam voor de herfst- en kerstvakantie. De Mendelejev-game, waarbij twee gamers op zoek gaan naar zo veel mogelijk chemische elementen in alledaagse voorwerpen, staat daarbij in het middelpunt van de belangstelling.

“Na weerman Frank Deboosere en turnster Nina Derwael is Enzo Knol al het derde bekende gezicht dat zich waagt aan het spel”, zegt Ester Blockx van Technopolis. “We hebben hem uiteraard niet zomaar gevraagd voor deze campagne. Net zoals Nina Derwael een speciale band heeft met het goud van haar medailles, kan Enzo Knol niet zonder het lithium in de batterij van zijn vlogcamera. Al deze chemische elementen komen aan bod in onze Mendeljev-game, die er kwam naar aanleiding van de 150ste verjaardag van de gelijknamige tabel.”

Helemaal in zijn element

“Vlogs maken waar mijn fans zich mee amuseren, is mijn grote passie. Ik voel me dan helemaal in mijn element”, zegt Knol met een kwinkslag. “Ik heb het spel net gespeeld voor de opnames van de campagnevideo en het is echt heel leuk. Met een score van meer dan achtduizend punten heb ik wel meteen de hoogste score neergezet. Het wordt dus niet makkelijk voor de andere bezoekers om daar over te gaan, maar ik daag hen uit om het toch eens te komen proberen.”

Tijdens zijn bezoek nam Knol ook nog een video op voor op zijn YouTube-kanaal. “Aangezien ik toch in Technopolis was, moest ik natuurlijk ook een aantal dingen uitproberen”, zegt hij enthousiast. “Ik ging onder andere op een spijkerbed liggen en we hebben ook een experiment met droogijs gedaan. Maar het spectaculairste was toch wel het experiment waarbij mijn hand en mijn voet in brand stonden. Dat was heel cool en het levert ongetwijfeld fantastische beelden op voor de vlog.”

Ontmoeten

Een aantal fans kon de internetsensatie ook ontmoeten, met hem op de foto en een handtekening vragen. Daarvoor moesten ze via sociale media aan Technopolis laten weten waarom ze Enzo Knol wilden ontmoeten. Er werd uiteindelijk een vijftigtal winnaars gekozen. “Ik ben blij dat ik mijn Belgische fans eens in levenden lijve kan zien”, klinkt het. “Want ik merk dat er hier ook heel veel mensen naar mijn video’s kijken. Zo’n 20% van alle ‘views’ op mijn vlogs komt uit België, dus ik kijk er zeker naar uit om deze mensen te ontmoeten.”

“Enzo is mijn grote voorbeeld”, zegt Mike De Keukeleire, die samen met Jules Verloove (17) vanuit West-Vlaanderen naar Technopolis kwam. “Onder de naam MikeyProf maak ik ook video’s op YouTube en het is dankzij Enzo dat ik begonnen ben. Ik ben dan ook enorm blij dat ik hem heb kunnen ontmoeten en met hem op de foto kon gaan. De ontmoeting was heel erg spontaan en tof.”

Voor Femke (14) en Lean (13) uit Wijnegem was het niet de eerste keer dat ze de YouTuber ontmoetten. “Twee weken geleden ben ik ook naar zijn pop-upstore in Tilburg gegaan”, zegt Femke. “We zijn beiden supergrote fans. Iedere dag zitten we te wachten tot zijn nieuwe video online komt. Hij is altijd positief en zijn vlogs maken je echt gelukkig. Daarom wilden we deze wedstrijd graag winnen.”

Dat beamen Serina (24) en Judith (19) uit het Nederlandse Brabant. “We hebben anderhalf uur moeten rijden, maar dat hadden we er graag voor over. De meeste fans op dit soort ontmoetingen zijn kinderen, maar ook leeftijdsgenoten zoals wij vinden de video’s van Enzo Knol zeker leuk. We kijken elke dag.”

VAN DE SANDE, S. YouTube-ster Enzo Knol in Technopolis: “Blij dat ik mijn Belgische fans kan ontmoeten”. Het Nieuwsblad, 12 augustus 2019.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo