Kernwoord 'dynamische prijsvorming'

Uitrol van dynamische prijzen stopt niet bij concerten en pintjes

Na concerttickets zijn nu ook Britse pubs in de ban van dynamische prijszetting. Dat een pint meer kost op drukke momenten mag dan logisch klinken voor een econoom, de consument heeft het er moeilijk mee. Maar door de digitale technologie lijkt er geen weg meer terug. ‘Er zullen minder koopjes te doen zijn.’

Moet ‘dynamic pricing’ verboden worden?

Hoe harder fans een ticket willen, hoe hoger de prijzen. Zo zal het ook straks zijn als kaartjes voor het concert van Olivia Rodrigo in het Sportpaleis verkocht worden. Vooruit heeft een wetvoorstel om die praktijk aan banden te leggen. Heeft dat kans op slagen?

Taylor en tennis

Stel, je bent leraar economie en je wilt de wet van vraag en aanbod uiteenzetten aan een stel ongeïnteresseerde tieners. Wat doe je dan? Je haalt Taylor Swift erbij. Geen mooier praktijkvoorbeeld van hoe de economische grondprincipes werken dan The Eras Tour. Met de 131 optredens kan la Swift wereldwijd zo’n 6 à 8 miljoen mensen bedienen. Maar als je weet dat haar populairste nummer (Blank space) meer dan 1,3 miljard keer gestreamd is op Spotify, dan weet je dat de vraag vele malen groter is dan het aanbod.

Beyoncé en het Uber-model

Vlaamse jeugdhuizen organiseren weleens een beursfuif. Een programma koppelt dan de prijs van de ­verschillende drankjes aan de populariteit ervan op dat moment. Worden er veel pintjes besteld, dan gaat de prijs omhoog. Het is de wet van vraag en ­aanbod in optima forma.

Dynamic pricing, middel tegen woekeren of gewoon dure tickets?

Vandaag start de ticketverkoop voor het concert van Beyoncé in het Koning Boudewijnstadion. Voor een deel van die tickets werkt Live Nation met variabele prijzen. Waarom?

Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo