Tegenover de buurlanden is België het goedkoopst voor huismerken en voor fruit, groenten, vis en vlees. Maar merkproducten zijn duurder. Fabrikanten zouden hun marktmacht misbruiken.
Kernwoord 'prijszetting'
Leonidas wint klanten door prijzen amper te verhogen
De pralinemaker Leonidas wendt de inflatie aan om klanten te winnen. ‘In drie jaar hebben we onze prijzen met minder dan 5 % opgetrokken. We winnen marktaandeel’, zegt CEO Philippe de Selliers.
Europese consumenten betalen samen 14 miljard extra door kunstmatige handelsmuren
De voedingsfabrikanten trekken kunstmatige handelsmuren op, waardoor supermarktketens niet kunnen inkopen in goedkopere buurlanden. Dat drijft de prijs voor de consument met 3,50 % op. ‘Hoog tijd dat Europa daar werk van maakt’, vinden de supermarkten.
Moet ‘dynamic pricing’ verboden worden?
Hoe harder fans een ticket willen, hoe hoger de prijzen. Zo zal het ook straks zijn als kaartjes voor het concert van Olivia Rodrigo in het Sportpaleis verkocht worden. Vooruit heeft een wetvoorstel om die praktijk aan banden te leggen. Heeft dat kans op slagen?
Hoe schadelijk is marktdominantie echt?
In veel sectoren domineren slechts enkele bedrijven. Dezer dagen woedt een heftige discussie of die dominantie economisch schadelijk is. Volgens sommigen zijn regulatoren te ijverig geworden en maken ze het grote bedrijven nodeloos moeilijk.