Kernwoord 'oligopolie'

Netflix gaat voor totale oorlog om de kijker

Netflix is de absolute winnaar van de streamingoorlog. Sterke resultaten over het vierde kwartaal met een solide groei van de omzet toont het succes van de gewaagde strategie die het bedrijf al jaren voert. Die strategie valt samen te vatten als maken dat je de absolute nummer 1 bent en blijft. Ook al kost dat handenvol geld, maak je jarenlang diepe schulden en waren er kwartalen met krimp (in 2022, na de lockdowns). Vroeg of laat geldt dan de technologie-wijsheid: “The winner takes it all.” Het platform met de meeste gebruikers incasseert bijna alle winst omdat iedere extra abonnee boven het break-evenpunt pure winst is.

In de strijd der streamingdiensten zullen ongetwijfeld slachtoffers vallen

Waarom Netflix en co. duurder worden en haast niet te ontkomen valt aan reclame.

Netflix heeft plannen om zijn tarieven te verhogen. Alweer. En ook bij de concurrentie moet je steeds dieper in de portemonnee tasten om series en films te blijven bingen. ‘De traditionele televisiebedrijven zijn uitgegroeid tot geduchte concurrenten.’

Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo