De pralinemaker Leonidas wendt de inflatie aan om klanten te winnen. ‘In drie jaar hebben we onze prijzen met minder dan 5 % opgetrokken. We winnen marktaandeel’, zegt CEO Philippe de Selliers.

De pralinemaker Leonidas wendt de inflatie aan om klanten te winnen. ‘In drie jaar hebben we onze prijzen met minder dan 5 % opgetrokken. We winnen marktaandeel’, zegt CEO Philippe de Selliers.
De voedingsfabrikanten trekken kunstmatige handelsmuren op, waardoor supermarktketens niet kunnen inkopen in goedkopere buurlanden. Dat drijft de prijs voor de consument met 3,50 % op. ‘Hoog tijd dat Europa daar werk van maakt’, vinden de supermarkten.
Uw pakje laten bezorgen tegen de laagste maatschappelijke en ecologische kosten? Dat kan binnenkort via de ‘Smartdrop tool’.
Nooit eerder kocht de Belg zoveel fairtradeproducten als vorig jaar, ondanks de hoge inflatie. Vooral voor chocolade en bananen betalen we steeds vaker een ‘eerlijke’ prijs. Andere fairtradeproducten – bijvoorbeeld koffie – breken veel moeilijker door.
Van de fabriek in Bangladesh tot de winkel in Aalst: het Europees Parlement wil grote bedrijven verplichten dat hun hele toeleveringsketen mens en milieu respecteert. De zorgplichtwet legt onder andere ‘fast fashion’ aan banden.