Moet ‘dynamic pricing’ verboden worden?

Hoe harder fans een ticket willen, hoe hoger de prijzen. Zo zal het ook straks zijn als kaartjes voor het concert van Olivia Rodrigo in het Sportpaleis verkocht worden. Vooruit heeft een wetvoorstel om die praktijk aan banden te leggen. Heeft dat kans op slagen?

Verwacht wordt dat het concert van de Amerikaanse zangeres Olivia Rodrigo (20) in een mum van tijd uitverkocht zal zijn. Tot zondagavond kunnen fans zich registreren om kans te maken op een kaartje voor haar show in het Antwerpse Sportpaleis in mei volgend jaar: ze moeten daarvoor een account aanmaken bij Ticketmaster, het bedrijf dat de tickets verkoopt. Daarna gaat het verder volgens het ‘first come, first served’-principe. Wie geregistreerd is, krijgt een toegangscode en moet op tijd inloggen om erbij te zijn.

Alsof dat fans nog niet genoeg stress geeft, wordt een deel van de tickets via variabele prijzen verkocht. Die techniek paste concertorganisator Live Nation voor het eerst in ons land toe voor de show van Beyoncé. Terwijl de prijs van een gewoon ticket toen varieerde tussen 64 en 183 euro, kostte een ‘platinumticket’ bijna 600 euro. Ook voor het concert van Taylor Swift werd met dat systeem geëxperimenteerd.

Woekerwinsten

De techniek heet ‘dynamic pricing’: de prijs stijgt naarmate er meer vraag naar tickets is en er dus meer gegadigden zijn. In de toeristische sector is het al langer gangbaar. Is er veel vraag naar een bepaalde vlucht of een populair hotel, dan wordt de hotelkamer of het vliegticket aanzienlijk duurder. Is er veel verkeer op de website van Ticketmaster? Dan stijgt ook de prijs van het ticket.

Artiesten zijn meestal zelf vragende partij: naast Beyoncé en Taylor Swift wil ook Olivia Rodrigo niet dat tickets voor haar show voor woekerprijzen op de zwarte markt worden doorverkocht.

Vooruit noemt het “slinkse technieken” en dient een wetsvoorstel in om een einde te maken aan die dynamische prijsbepaling. “Ticketmaster maakt op die manier woekerwinsten”, zegt fractieleidster Melissa Depraetere. “Door een beperkt aantal tickets tegen gewone prijzen beschikbaar te stellen raken ze snel uitverkocht. Ze geven mensen het gevoel dat het gaat om een exclusief ticket. Daardoor zijn ze bereid veel meer geld uit te geven dan nodig is voor een gewoon concertticket.” Depraetere merkt ook op dat het systeem – in het geval van Taylor Swift – misbruik op doorverkoopsites niet tegenhoudt. “Hoewel voorverkooptickets in eerste instantie alleen toegankelijk waren voor Swift-fans die waren geselecteerd als ‘geverifieerde fans’, werden sommige tickets op andere sites zoals StubHub aangeboden voor maar liefst 20.000 euro elk.”

“De verkoop van concerttickets vormt voor artiesten een zeer belangrijke inkomstenbron”, weet Depraetere. “Maar tien jaar geleden, in 2013, werd wel een wet aangenomen om de lucratieve doorverkoop van tickets aan banden te leggen. Nu stellen we vast dat er weer veel meer mogelijkheden zijn om dankzij het internet lucratieve zaakjes te doen.”Depraetere wil dat tickets dus weer betaalbaar worden, maar kan ons land dat wel alleen? Dynamische prijzen zijn een internationale trend: ook bij de ticketverkoop voor onder meer Bruce Springsteen in de VS gingen kaartjes voor bijna 5.000 dollar (4.600 euro) per stuk over de toonbank.

Europa

Live Nation is bovendien een multinational. “De discussie leeft al in een aantal landen, en in sommige ligt een vergelijkbaar wetsvoorstel voor”, antwoordt Depraetere. “We kunnen dit prima in België in de wet opnemen, al is er natuurlijk een risico dat dan minder concerten worden georganiseerd.”

In het Europees Parlement werd onder meer de vraag opgeworpen of de EU geen prijsplafond moet invoeren. “Maar als het via die weg moet, zal het langer duren”, zegt Depraetere. “Ik heb er niets op tegen dat er een Europese aanpak volgt om doorverkoop tussen landen beter te regelen. Los daarvan kunnen wij in eigen land al iets doen aan de extreem hoge prijzen die Ticketmaster vraagt door dit nieuwe systeem te gebruiken.”

TONDELEIR, F. Moet ‘dynamic pricing’ verboden worden? De Morgen, 16 september 2023, 13.

 

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo