De Schone Kleren Campagne, de organisatie die zich inzet voor betere arbeidsomstandigheden in de kledingsector, is erg teleurgesteld in de houding van de Belgische mode-sector, 10 jaar na de ramp in de kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh. “De mooie ambities van een aantal winkels sputteren, andere winkels doen niets of verspreiden zelfs leugens”, zegt de organisatie bij “De inspecteur” op Radio2.
Kernwoord 'duurzaam ondernemen'
Westerse kledingmerken staan in Myanmar voor dilemma
Primark plaatst geen orders meer in Myanmar. Sinds de militairen er weer de plak zwaaien, is de toestand in de kledingfabrieken bar slecht geworden.
Bedrijven kunnen lot van Bengaalse textielarbeider niet langer negeren
De Europese Commissie wil grote bedrijven verantwoordelijk maken voor schendingen van mensenrechten en schade aan het milieu in heel de toeleveringsketen. Ook aan de andere kant van de wereld.
‘Dit klinkt als het rauwste Chinese kapitalisme’
Het Chinese Shein verovert met ultrafast fashion de wereld, en dat roept vragen op
In een recordtijd steekt Shein de grootste kledingketens voorbij, door duizenden Chinese fabriekjes te verbinden met de TikTok-generaties in het Westen. Hoe werkt deze ultrafast fashion? En tegen welke kostprijs? ‘Ik kreeg meteen reacties van volgers die wezen op kinderarbeid.’
Zie ginds komt de Sint met een step gemaakt uit visnetten
De eindejaarsperiode komt eraan en dus vallen er weer speelgoedfolders in de bus die de Sint en Kerstman kunnen inspireren. Experts zien meer duurzame, inclusieve en educatieve producten verkocht worden, maar spelen kinderen daar ook mee?