Wat kost dat gratis WhatsAppbericht nu écht? Waarom wisselt een vliegtuigticket om de paar minuten van prijs?
Vaak is het verdienmodel van bedrijven totaal ondoorzichtig, of is er – ook letterlijk – een reukje aan. Want is iets gratis of spotgoedkoop, dan betaalt iemand anders wellicht het gelag. De economische logica achter ‘(bijna) gratis’ uitgelegd.
Op dinsdag 14 januari verscheen op de website van MO* een artikel in de reeks MO* onderzoekt: wie wordt beter van fair trade? Dit eerste artikel draagt de misleidende titel Fairtrade als chantagemiddel voor écht eerlijke handel.
Beide titels scheppen onmiddellijk een sfeer van wantrouwen en scepticisme ten opzichte van (de impact van) eerlijke handel en van het fairtradelabel. Het impliceert ook dat fairtrade geen échte eerlijke handel zou zijn, zonder hier dieper om in te gaan.
Het nieuws kreeg amper de aandacht die het verdiende: cacaolanden Ghana en Ivoorkust dwongen begin november de chocolade-industrie om de prijs van een ton cacao te verhogen tot 400 dollar bovenop de internationale marktprijs.
De “Climate Change Performance Index” (CCPI) rangschikt elk jaar landen al naargelang de inspanningen die ze doen om de klimaatopwarming tegen te gaan. Dit jaar is ons land gezakt van de 31e naar de 35e plaats. Zweden scoort van alle onderzochte landen het best.
Klimaatmaatregelen gaan vaak voorbij aan armen met hart voor duurzame wereld