‘Laat er geen misverstand over bestaan: niemand ziet dit graag gebeuren.’ Topman François Van Hoydonck van palmolieproducent Sipef uit Schoten is duidelijk. Zijn bedrijf doet goede zaken, maar het zit hem niet lekker dat de oorlog in Oekraïne daar een belangrijke oorzaak van is. ‘Markten reageren nu eenmaal op allerlei fenomenen, ook op oorlogen.’
Kernwoord 'substitueerbare goederen'
Alsof de elektrische auto nog niet duur genoeg was
Wie een elektrische auto van Nio wil kopen, een van de Chinese tegenhangers van Tesla, zal dieper in de buidel moeten tasten. In mei trekt de fabrikant de prijs van drie elektrische SUV’s op met 10.000 yuan (1.443 euro). Oorzaak zijn de stijgende grondstofprijzen, en dan vooral die van materialen om batterijen mee te maken. Het is niet voor het eerst dat we dit horen. Andere Chinese merken als Xpeng en Li Auto trokken de prijzen ook al op.
Tweedehandswagen kopen? Wacht nog even
Bij de inflatiecijfers is er naast de energieprijzen nog een opmerkelijke stijger: de tweedehandsauto’s. De gemiddelde prijs is in een jaar met 16,60 % gestegen. Maar er zijn nog koopjes te doen.
Kostprijs en laadpalentekort hinderen elektrische auto
Er zijn er steeds meer, maar toch rijdt slechts 0,70 % van onze auto’s elektrisch. Te duur en te weinig laadpalen, luidt het. Het aantal bestellingen stijgt wel.
Waarom is benzine zo duur als ruwe olie goedkoop is?
Een vat ruwe olie is de helft goedkoper dan in 2008. Toch slaan de prijzen voor benzine en diesel alle records. Hoe komt dat?