Wie een elektrische auto van Nio wil kopen, een van de Chinese tegenhangers van Tesla, zal dieper in de buidel moeten tasten. In mei trekt de fabrikant de prijs van drie elektrische SUV’s op met 10.000 yuan (1.443 euro). Oorzaak zijn de stijgende grondstofprijzen, en dan vooral die van materialen om batterijen mee te maken. Het is niet voor het eerst dat we dit horen. Andere Chinese merken als Xpeng en Li Auto trokken de prijzen ook al op.
Er zijn er steeds meer, maar toch rijdt slechts 0,70 % van onze auto’s elektrisch. Te duur en te weinig laadpalen, luidt het. Het aantal bestellingen stijgt wel.
De verkoop van nieuwe auto’s in Europa neemt weer toe, maar ons land blijft achterwege. België is de op twee na traagste stijger van de EU.
Stijgende kosten voor grondstoffen en transport maken de installatie van zonnepanelen voor het eerst prijziger.
In de langste handelsoorlog ooit is een bestand gesloten, met uitzicht op echte vrede. De kemphanen EU en VS begraven de strijdbijl om zich beter te kunnen richten op een land dat hen gezamenlijk bedreigt: China.