‘Belgen kopen liever occasie dan op nieuwe auto te wachten’

De verkoop van nieuwe auto’s in Europa neemt weer toe, maar ons land blijft achterwege. België is de op twee na traagste stijger van de EU.

Een nieuwe wagen staat klaar om uitgepakt te worden. Kleinere landen als het onze krijgen minder makkelijk bestelde nieuwe wagens binnen dan grote landen. Sander de Wilde
Het aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s in de Europese Unie is in de eerste helft van dit jaar met 25,20 % vooruitgegaan tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van Acea, de Europese koepel van autofabrikanten. Het is een welgekomen herstel na het covid-horrorjaar 2020. ‘Maar het zijn nog altijd 1,5 miljoen minder wagens dan de volumes van 2019’, klinkt het.

Opvallend in de cijfers is hoe zwak België presteert. Met een stijging van 7,30 % kent ons land de op twee na traagste stijging van de hele EU. Alleen Roemenië en Nederland doen het nog slechter.

Bij de Belgische autosector vallen verschillende verklaringen te horen. ‘Ons land is een build to ­order-land’, zegt Laurent Willaert van autofederatie Febiac. ‘Auto’s worden gebouwd na de bestelling die de klant bij de dealer maakte, terwijl ze in andere landen meer auto’s uit stocks kopen.’ Daardoor laten verstoringen in productie­lijnen, zoals tekorten aan computerchips, zich op de Belgische markt harder voelen, zegt hij. Het duurt langer voor een bestelde ­auto geleverd en dus ingeschreven wordt.

De lange levertermijnen hebben ertoe geleid dat meer mensen een recente tweedehandswagen kochten. ‘Die markt doet het goed’, zegt Willaert. ‘Mensen die bijvoorbeeld met de auto op vakantie wilden gaan, kozen eerder voor een recente occasie dan te wachten op een nieuwe auto.’

Minder afgezien

Een andere belangrijke verklaring is de stevige subsidiëring voor nieuwe elektrische auto’s in andere Europese landen, meent Febiac. ‘In tal van buurlanden zijn er premies voor e-auto’s en de consumenten reageren daar positief op’, zegt Willaert. ‘Dat ondersteunt de verkoop in die landen. Je kunt je afvragen waarom dat bij ons nog niet gebeurt, zeker als je de burger mee wil krijgen in de transitie naar elektrisch rijden.’

Ook bij Volkswagen-importeur D’Ieteren wijzen ze naar de premies voor e-auto’s. ‘In Duitsland zijn die premies heel serieus’, zegt woordvoerder Jean-Marc Pontville. ‘Het gaat om duizenden euro per auto. Daar is de markt voor e-auto’s aan het boomen.’

Volgens Febiac herstelt de bedrijfswagenmarkt in ons land, maar blijft de particuliere markt achter. De vraag rijst welke rol de omvangrijke bedrijfswagenmarkt van ons land in de cijfers speelt. Volgens D’Ieteren was die markt een buffer in het moeilijke coronajaar. ‘Wij hadden het gevoel dat de fleetmarkt minder gezakt was’, zegt Pontville. ‘Mogelijk is België daardoor minder achteruitgegaan dan andere landen, zodat het nu een kleinere rebound kent.’

Dat merken ze ook op bij mobiliteitsfederatie Traxio. ‘Wij hebben minder afgezien dan andere landen’, zegt woordvoerder Filip ­Rylant. ‘Het belangrijke aandeel van de bedrijfswagenmarkt in ons land vlakt die pieken af.’ Ook de grootte van het land speelt een rol. ‘Kleinere landen als België krijgen minder makkelijk bestelde nieuwe wagens binnen. Fabrikanten ­geven voorrang aan grotere landen. Dat heeft een invloed op de ­inschrijvingscijfers.’

Meer bestellingen dan ooit

Dat wil niet zeggen dat er geen vuiltje aan de lucht is. ‘We zitten op een kwart minder inschrijvingen dan in 2019’, zegt Rylant. Garages zitten met de gebakken peren. Bij dealers die nieuwe en tweedehandsauto’s verkopen valt het nog mee, omdat de stijging van die laatste categorie de daling van de eerste kan compenseren. Wie alleen nieuwe auto’s verkoopt, bloedt.

‘Dat weegt op de winstgevendheid van de sector, waar de winstmarge sowieso onder 1,5 procent ligt’, zegt Rylant. ‘Als deze situatie te lang aanhoudt, is dat slecht voor de sector en zullen kleinere garagehouders opgaan in grotere groepen die meer reserves hebben om zulke periodes door te komen.’

Er klinken ook hoopvolle geluiden. ‘Wij hebben er vertrouwen in dat de markt zal herstellen’, zegt Willaert. ‘Al kan het misschien iets langer duren door de sanitaire en economische onzekerheid.’ Ook bij D’Ieteren zien ze de toekomst rooskleurig in. ‘Wat je niet in de cijfers ziet, is het aantal bestellingen dat er is gebeurd’, zegt Pontville. ‘Die hebben bij ons nog nooit zo hoog gelegen als nu.’

LEMMENS, K. ‘Belgen kopen liever occasie dan op nieuwe auto te wachten’. De Standaard, 17 juli 2021, 34
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo