Kernwoord 'marketingmix'

Winkelketens geven ambitie op om overal aanwezig te zijn

De Nederlandse winkelketen WE Fashion trekt zich volgens de Waalse vakbond CNE stapsgewijs terug uit Wallonië. ‘Zo kost het minder om werknemers aan de deur te zetten.’ Het tekent de overlevingsmodus waarin modewinkels zitten.

Jongeren en hun ondernemingen gaan viraal op TikTok: “Opeens had mijn video 150.000 views, bestellingen liepen binnen”

Vlaamse jongeren die op het internet viraal gaan met hun eigen mini-onderneming: het kan dankzij videoplatform TikTok.
Mariama (17) en Jana (22) baten elk zo’n “small business” uit via de populaire socialemedia-app. “TikTok is mijn etalage en de perfecte marketingtool om snel nieuwe klanten te bereiken”, klinkt het. Hoe zijn deze jonge vrouwen begonnen met hun eigen zaakje en hoe zetten ze TikTok daar precies voor in?

Gebrek aan webwinkel kost Primark 3,5 miljard omzet

De Ierse keten, met filialen in Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt en Luik, legt zich toe op de verkoop van goedkope kleding. Primark kreeg de voorbije maanden de volle laag. De Ierse kledingketen zag haar omzet sinds maart 2020 met bijna 3,5 miljard euro teruglopen, wat haar zowat 1,1 miljard euro aan winst kostte. Het kon ook moeilijk anders. Primark heeft geen webwinkel waarmee de sluiting van de klassieke winkels opgevangen kan worden.

“De winkelkar zal niet meer goedkoper worden”

Lekker handig wanneer je bij een crisis even in de bibliotheek kan lezen hoe het nu verder moet. Maar het boek ‘Consumptie in tijden van pandemie’ vond professor retailmanagement Pierre-Alexandre Billiet (40) – CEO van kennisplatform Gondola – nergens. Hij schreef het dan maar zelf. “Dat tijdelijke promotieverbod van de overheid? Een flater vanjewelste. De winkelkar zal niet meer goedkoper worden.”

Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo