Winkelketens geven ambitie op om overal aanwezig te zijn

De Nederlandse winkelketen WE Fashion trekt zich volgens de Waalse vakbond CNE stapsgewijs terug uit Wallonië. ‘Zo kost het minder om werknemers aan de deur te zetten.’ Het tekent de overlevingsmodus waarin modewinkels zitten.

Wat bij WE Fashion gebeurt, is de jongste illustratie van winkelformules die hun winkelpark inkrimpen. Het is een tendens die vooral in Wallonië zichtbaar. E5 Mode trok zich al volledig terug uit Wallonië. JBC greep in Wallonië verhoudingsgewijs sterker in zijn winkelbestand in dan in Vlaanderen. Brantano was vorig jaar van plan om een doorstart te maken als Vlaamse keten en de Waalse winkels te sluiten, maar ging uiteindelijk volledig failliet. ‘Er is een probleem van koopkracht. Veel van die formules mikken op de middenklasse en die staat in Wallonië onder druk’, zegt retailspecialist Jan De Nys van Retail Estates.

WE Fashion kondigde in verschillende stappen aan winkels te sluiten in Namen, La Louvière, ­Woluwe en in de Brusselse Nieuwstraat. Volgens de vakbond CNE werden daar eerder deze week ook de winkel in Anderlecht en eentje in Luik aan toegevoegd. ‘WE heeft nog maar drie winkels in Franstalig België: twee in Luik en een in Verviers. We wachten op de aankondiging dat ook die zullen sluiten’, zegt vakbondssecretaris Jalil Bourhidane.

Hij beschuldigt WE Fashion ervan om de sluitingen druppels­gewijs bekend te maken, zodat de wet-Renault omzeild kan worden. ‘Op die manier moet WE niet over een sociaal plan onderhandelen, zodat werknemers aan de deur zetten minder kost’, zegt Bourhidane. Hij wijst ook op de slechte sociale sfeer in het bedrijf en spreekt over een ‘klimaat van terreur’.

Overlevingsmodus

Volgens De Nys staan winkel­ketens onder grote druk. En niet alleen in Wallonië. ‘De ketens laten de landelijke dekking vallen. Elke winkel op zich moet winstgevend zijn. Elders een winkel hebben uit prestige-overwegingen of een flagshipstore neerpoten, is een luxe die men niet meer kan betalen.’ Daardoor geven winkelketens ook de ambitie op om landelijk aanwezig te zijn. Ze zitten in een soort van overlevingsmodus. ‘Het gaat niet over rentabiliteit. Iedereen draait met verlies. Het gaat nu over liquiditeit: heb ik geld om straks mijn facturen te betalen?’, zegt De Nys.

Winkelketens hebben hun voorraad al tot het minimum beperkt, 40,00 % minder voorraad is geen uitzondering. Modeboetieks die vooral feestjurken verkopen, zoals Claudie Pierlot, en ook parfumeriewinkels zagen hun omzet flink teruglopen. De banken, die klappen kregen in het faillissement van de Benelux-winkels van FNG, zijn op hun hoede. En dus moeten winkels maximaal zelf hun kaspositie proberen te vrijwaren.

Om de hoek loert al een nieuwe uitdaging. ‘De grote test is 1 juli. Dat is het moment dat winkel­ketens hun herfstcollectie moeten betalen. Anders verlaten de bestelde goederen de kledingateliers niet’, zegt De Nys.

Na een rampzalig voorjaar dat volgde op een ongemeen slecht 2020, zijn de modewinkels dus allerminst uit hun zorgen.

DENDOOVEN, P. Winkelketens geven ambitie op om overal aanwezig te zijn. De Standaard, 20 mei 2021, 26.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo