De bos bloemen gaat digitaal

Bloemen kopen op het internet zit in de lift. Het Nederlandse Bloomon groeit als kool en wordt nu overgenomen door een Brits bedrijf. Samen willen ze heel Europa aan de online boeketten helpen.

Zeg online bloemen kopen en ­velen zullen aan Bloomon denken. Het Nederlandse bedrijf levert ­eigenzinnige boeketten aan huis. Je bestelt ze via het internet, veelal via een abonnementsformule. Het bedrijf wordt nu overgenomen door zijn Britse sectorgenoot Bloom & Wild, samen willen ze de nummer 1 op de Europese markt worden. Want online bloemen verkopen slaat aan. ‘We zullen dit jaar wellicht 250 miljoen euro omzet draaien’, zegt medeoprichter Bart Troost. ‘We groeien jaarlijks met 30,00 tot 40,00 %. België is onze tweede markt.’ Bloomon denkt dit jaar liefst 8 miljoen boeketten online te verkopen.

Een bloemetje kopen in de winkel is dan ook oldskool geworden. ‘De bloemensector was al langer naar het internet aan het verschuiven’, zegt Troost. ‘Corona heeft de trend nog versneld.’ Volgens hem zijn we in coronatijden nog meer belang gaan hechten aan een bloemetje om huis of thuiswerkplek op te fleuren. Er worden ook meer boeketten geleverd aan mensen bij wie we om virologische redenen niet meer op bezoek kunnen.

Online is een must

Ook traditionele bloemisten zoeken intussen het internet op, vaak onder druk van de pandemie. ‘Het is echt ontploft’, zegt Koen Van Malderen, de directeur van de ­Koninklijke Unie van Floristen (KUFB). ‘De winkels moesten lang dichtblijven, dus heeft iedereen een webshop gebouwd. In enkele maanden tijd hebben we een ­inhaalbeweging van vijf tot zeven jaar gemaakt. Voor onze sector is dit heel goed geweest.’

Nochtans zag niet iedereen dat direct zitten. Zo zwoer Yann ­Callaert, de directeur van de luxueuze bloemenwinkels Daniël Ost, twee jaar geleden nog dat hij nooit een webshop zou openen. De klanten willen de bloemen zien en ­ruiken, zei hij toen. Hij had het mis.

‘Had ik toen geweten wat er op ons afkwam, dan was ik dezelfde dag nog met een webshop gestart’, zegt hij lachend. ‘Soms is er een pandemie nodig om een mentaliteit te veranderen.’ Enkele dagen na de eerste lockdown deed Daniël Ost wat het beweerde nooit te zullen doen: een webshop openen omdat de fysieke winkels dicht moesten. ‘Het succes overdonderde ons’, zegt Callaert. ‘Er zijn ­online heel veel bloemen verkocht. De verkoop evenaarde zelfs de omzet in onze winkels.’

Ook hij zag dat de thuiswerkende Belg graag het huis opfleurde met online bestelde bloemen, en dat die ook graag een boeket liet ­leveren. En al zal de situatie post­corona normaliseren, de webshop is een blijver, al was het maar omdat de bloemisten er een nieuwe markt mee aanboorden. ‘We hebben een hele nieuwe generatie klanten ontdekt’, zegt Callaert. ‘De jongere generatie, mensen van in de dertig en daaronder, kopen ­zowat alles online, ook bloemen. Dat gaat nooit meer weg.’

Bakfiets vol bloemen

In Halle is Ness Claeys druk bestellingen aan het klaarmaken wanneer we haar bellen. Met haar zaak Veloofleur levert ze al drie jaar met de bakfiets bloemen af die online besteld werden. Ze specialiseert zich in aparte, kleurrijke creaties, met veel bloemen die ze uit haar ­eigen tuin haalt. ‘Mijn stijl is ­geliefd’, verklaart Claeys het ­succes. En de online aanpak ook. ‘Het is zo makkelijk. Je moet niet staan aanschuiven in de bloemenwinkel, je boeket staat voor je klaar, je betaling is al geregeld.’

Met haar bakfiets vol bloemen is Claeys intussen een vertrouwd zicht in het straatbeeld van Halle. Maar online of niet, de pandemie was niet alleen een zegen. ‘Trouwfeesten, communies, een bloemetje op tafel in het restaurant … het viel allemaal weg’, zegt ze. ‘Gelukkig werd dat gecompenseerd door de thuiswerkers die bloemen in huis haalden.’

Volgens Van Malderen hebben de bloemisten in de steden het moeilijker, omdat zij meer van de bedrijfswereld afhankelijk zijn, met kantoorgebouwen waar nu niemand komt. De bloemisten op het platteland trekken meer klanten die bloemen voor zichzelf ­kopen. ‘En die zagen hun omzet soms verdubbelen’, zegt hij.

Dat zal zich postcorona herstellen, klinkt het. En dan komt het voor de bloemensector wel goed. ‘Ons doelpubliek bestond vroeger uit 30- tot 60-jarigen’, zegt Van ­Malderen. ‘Nu hebben we een ­ruimer publiek: we hebben de jeugd mee. En die gaan we houden.’

LEMMENS, K. De bos bloemen gaat digitaal. De Standaard, 23 april 2021, 20.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2022 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo