Kernwoord 'sociale media'

Influencers zetten jongeren aan tot drinken

Op Instagram wordt er heel wat met drankflessen en glazen gezwaaid, en dat gebeurt haast altijd in een context die het drinken van alcohol positief afschildert. Dat constateert een groep Nederlandse wetenschappers, in een onderzoek dat is gepubliceerd op Frontiers in psychology. Ze waarschuwen dat jongeren daardoor kunnen worden aangezet om (meer) te drinken.

De onderzoekers keken naar de laatste honderd berichten van 178 Instagram-gebruikers die bij Nederlandse jongeren populair zijn. Twee derde van hen plaatste berichten over drank, in twee op honderd berichten is drank te zien.

Een van de recordhouders is de rapper Lil’ Kleine (van het liedje ‘Drank & drugs’), die 15 keer met een glas of fles te zien was (en in de meeste andere foto’s rookt hij een sigaret, al dan niet met tabak, maar daar hebben de onderzoekers niet naar gekeken).

De onderzoekers vrezen dat de strenge beperkingen op alcoholreclame gericht op jongeren momenteel worden omzeild via influencers. Bij één op drie onderzochte alcohol-gerelateerde berichten, werd expliciet vermeld dat het om een gesponsorde post ging.

Influencers zetten jongeren aan tot drinken. De Standaard, 3 februari 2020, D2.

‘Mama mag soms minder bezorgd zijn’

Steeds meer vormingsinitiatieven voor ouders, maar hoe ervaren kinderen hun mediaopvoeding?

Het Vlaamse initiatief ‘Veilig Online‘ van de Gezinsbond en Child Focus breidt uit binnen Europa. De vormingen voor ouders rond mediaopvoeding worden duidelijk gesmaakt, maar hoe kijken de kinderen eigenlijk zelf naar alle regeltjes rond schermgebruik?

Eigen smartphone en liever sociale media dan spelen: hoe het leven van 11-jarigen anders is dan dat van 10-jarigen

Smartphone en tablet regeren in het leven van kinderen

Vanaf 11 jaar heeft het merendeel van de kinderen een eigen smartphone en dat wordt meteen ook hun favoriete activiteit. Tot 10 jaar spelen kinderen wel nog liefst buiten. Dat blijkt uit het Mediakids onderzoek van de VRT-Studiedienst, die daarvoor meer dan 1.000 kinderen van 2 tot 15 jaar en hun ouders bevraagd heeft over hun mediagebruik en interesses. Ook de tablet en televisie blijven bij alle leeftijdscategorieën populair.

Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo