Tieners gek op TikTok, Silicon Valley niet

Chinese app is uitgegroeid tot een van grootste sociale netwerken ter wereld

TikTok, een Chinese app waarmee je korte filmpjes kan delen met de wereld, won de laatste jaren enorm aan populariteit onder tieners. En dat is precies de reden waarom Silicon Valley zich zo veel zorgen maakt.
TikTok, dat eigendom is van een zeven jaar oud bedrijf uit Peking genaamd ByteDance, biedt mensen de mogelijkheid korte, pittige filmpjes te maken en die te delen met de wereld. Dankzij dat eenvoudige concept is TikTok uitgegroeid tot een van de grootste sociale netwerken ter wereld. Nooit eerder is een Chinees bedrijf zo direct en snel doorgedrongen in het territorium van Silicon Valley.

Maar de Amerikaanse internetbedrijven slaan terug. Door te kopiëren, overnames te overwegen en weinig genuanceerd kritiek te leveren op de Chinese censuur proberen de concurrenten de opmars van TikTok te stoppen. Al is hen dat tot dusver niet bijster goed gelukt.

In de voorbije twaalf maanden is de TikTok-app meer dan 750 miljoen keer gedownload, tegenover 715 miljoen voor Facebook, 450 miljoen voor Instagram, 300 miljoen voor YouTube en 275 miljoen voor Snapchat, volgens het onderzoeksbureau Sensor Tower.

De Amerikaanse concurrenten van TikTok mogen wel hulp van hun overheid verwachten. Het Committee on Foreign Investment in de Verenigde Staten, een federale instelling die toekijkt op buitenlandse overnames van Amerikaanse bedrijven, onderzoekt de acquisitie door ByteDance twee jaar geleden van Musical.ly, het Amerikaanse bedrijf dat uitgroeide tot TikTok. Dat meldden The New York Times en Reuters. Congresleden hadden dat onderzoek vorige maand aangevraagd.

Een tussenkomst van de overheid zou wellicht bijzonder welgekomen zijn voor de concurrenten van TikTok, die zoals steeds redeneren vanuit hun verpletter-de-kleine-speler-scenario.

Concurrenten

Eind vorig jaar lanceerde Facebook de TikTok-kloon Lasso. De app is minder dan 500.000 keer gedownload, vooral in Mexico, volgens Sensor Tower. Verschillende TikTok-filmpjes van 15 tot 60 seconden sprokkelen honderdduizenden likes, de filmpjes in de bijna-identieke Lasso-feed amper een paar tientallen.

Ook bij YouTube wordt nagedacht over manieren om TikTok te imiteren. Eén idee is de YouTube-app uit te rusten met vergelijkbare montagesoftware, zegt een bron die aanwezig was bij de gesprekken maar die anoniem wil blijven omdat de plannen geheim zijn.

Google, de eigenaar van YouTube, voert overnamegesprekken met Firework, een TikTok-imitator die zich richt op oudere gebruikers, zeggen drie mensen die op de hoogte zijn van de gesprekken maar anoniem getuigden omdat de onderhandelingen vertrouwelijk zijn.

Firework, dat minder dan 3 miljoen downloads heeft, heeft ook de interesse gewekt van Baidu, China’s grootste zoekrobotbedrijf, en van Weibo, dat het Chinese equivalent van Twitter beheert, zeggen twee mensen dicht bij de gesprekken.

“Ze zien dat TikTok het momentum mee heeft, en ze hebben een natuurlijke reflex om zich zorgen te maken als een andere app met de aandacht gaat lopen”, zegt Eugene Wei, die lang belangrijke functies in de tech en de media bekleedde en nu de industrie volgt, over de grote techspelers.

Bij Snapchat, dat volgens sommige analisten het hardst bedreigd wordt door TikTok omdat beide in dezelfde vijver van jongeren vissen, maakt CEO Evan Spiegel zich weinig zorgen omdat de bedrijven volgens hem geen concurrenten zijn. TikTok biedt gebruikers entertainment van mensen die ze niet kennen, terwijl Snapchat vrienden met elkaar in contact brengt, stelde hij. Toen een analist hem vorige maand vroeg of TikTok een vriend of een vijand is, antwoordde hij dat TikTok adverteert op Snapchat en ook dingen voor de app gebouwd heeft. “Ik denk dat we TikTok op het hoogste niveau beschouwen als een vriend”, zei hij.

In april begon Snapchat TikTok te vermelden als concurrent in verplichte bedrijfsinfo voor de overheid.

Tacktiek kopiëren

Lasso is niet het enige wapen van Facebook tegen TikTok. In september merkte Jane Manchun Wong, een apponderzoeker uit Hongkong, een computercode op in Instagram, eigendom van Facebook, waaruit bleek dat de app de optie ‘Clips’ aan het uittesten was. Met die optie kunnen gebruikers filmpjes monteren zoals je dat ook bij TikTok kunt doen.

Snel groeiende bedrijven kopiëren is een tactiek die vaak succesvol is gebleken voor Facebook. De functie van de populaire ‘Stories’ op Instagram, waarbij gebruikers korte, vluchtige filmpjes kunnen posten, lijkt sterk op wat Snapchat doet.

Zuckerberg voerde aan dat die korte ‘Stories’-filmpjes een manier voor Facebook zijn om de concurrentie aan te gaan. Als antwoord op een vraag over het ‘aanvalsplan’ van Facebook tegen TikTok zei Zuckerberg tijdens een vergadering in juli dat Facebook Stories nog centraler gaat uitspelen op Instagram.

Vorig jaar verwees Zuckerberg naar de Chinese afkomst van TikTok om publiekelijk kritiek op het bedrijf te geven. In een speech aan Georgetown University waarop hij Facebook voorstelde als een Amerikaans bedrijf dat het opneemt voor de vrije meningsuiting zei hij: “China bouwt zijn eigen internet, gebaseerd op andere waarden, en exporteert zijn visie op het internet naar andere landen.”

Als bewijs van die stelling haalde hij rapporten aan die meldden dat er op TikTok amper iets te merken was van het protest in Hongkong. “Terwijl onze diensten, zoals WhatsApp, gebruikt worden door demonstranten en activisten vanwege de goede versleuteling en privacybescherming, worden meldingen van het protest op TikTok, een Chinese app die snel groeit in de hele wereld, gecensureerd, zelfs in de VS”, zei hij. “Is dat het internet dat we wensen?”

Josh Gartner, woordvoerder van TikTok, zegt dat de Chinese overheid niet eist dat TikTok inhoud censureert en dat het contentbeleid van de app bepaald wordt door een team in de Verenigde Staten dat onafhankelijk van gelijk welke overheid handelt. “We stellen heel duidelijk dat die beschuldigingen vals zijn”, meldde hij in een verklaring. Toch kwam TikTok eerder in opspraak. In februari aanvaardde ByteDance een minnelijke schikking ter waarde van 5,7 miljoen dollar met de Amerikaanse Federal Trade Commission na aantijgingen dat Musical.ly illegaal gegevens over min-13-jarigen verzamelde.

Hoewel techbonzen plannen beramen om het tegen TikTok op te nemen, proberen ze de dreiging ook te minimaliseren. gebruikers bij zich houdt dan zijn rivalen. In juni gebruikte slechts 26 procent de app nog een week nadat ze hem geïnstalleerd hadden, berekende het databedrijf App Annie.

NICAS, J. Tieners gek op TikTok, Silicon Valley niet. De Morgen, 8 november 2019, 4.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo