Sneller rijden? Dat kost u elk jaar 1.200 dollar

Het is iets waar elke autofabrikant brood in ziet en wat in principe geen enkele automobilist wil: via een abonnement extra betalen voor opties die je nieuwe auto sowieso al heeft. Maar dat houdt de Duitse luxemerken niet tegen om het toch te proberen.

In de VS moeten klanten van Mercedes-Benz nu betalen om bij de meeste elektrische EQ-modellen het volledige potentieel van de auto te kunnen gebruiken. In feite komt het erop neer dat je auto softwarematig in motorkracht beperkt wordt, tenzij je elk jaar 1.200 dollar oplegt boven op de aankoopprijs.

Via het ‘acceleration increase’-abonnement, dat je online kunt afsluiten, krijgt je elektrische ­Mercedes dan meer vermogen in de ‘dynamic’ rijmodus. Daardoor krijgt je motor 20 tot 24 procent ­extra pk’s, waardoor de wagen aanzienlijk sneller kan optrekken. Versnellen van 0 tot 100 kilometer per uur gaat daardoor een seconde sneller. Vergeet je na 12 maanden bij te betalen, dan neemt Mercedes die extra pk’s automatisch weer af. Waardoor het volgens ­critici sterk lijkt op gijzelsoftware.

Toen BMW aankondigde dat stoelverwarming in de VS alleen nog gebruikt kon worden als je maandelijks 18 dollar betaalde, moest BMW vanwege het oplaaiende protest met een persbericht de verhitte gemoederen sussen. Of en wanneer Mercedes en BMW dit soort betaalde opties in de EU willen lanceren, is niet duidelijk.

BMW verduidelijkt in een reactie dat wie zetelverwarming koos bij aankoop van de wagen, die altijd zonder enige abonnementskosten zal kunnen blijven gebruiken. Ook indien de wagen tweedehands wordt doorverkocht. De abonnementsoptie dient volgens de autobouwer enkel voor een kleine groep klanten die na de aankoop toch sommige opties zouden willen activeren die ze bij de aankoop niet hadden geselecteerd.

Sneller rijden? Dat kost u elk jaar 1.200 dollar. De Standaard, 25 november 2022. 19.

Lees ook Maandelijks bijbetalen verdeelt autowereld

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo