Geen prijsverhogingen bij Primark, ondanks hoge kosten

De Britse budgetmodeketen Primark verhoogt tot volgende zomer haar prijzen niet verder dan al gepland, ondanks de hoge energieprijzen en wisselkoerskosten.

‘Door onze prijzen niet verder te verhogen willen we onze klanten bijstaan’, zei George Weston, de CEO van Primark-eigenaar AB Foods, dinsdag. Een verhoging zou volgens hem weinig zin hebben, nu consumenten krap bij kas zitten en Primark-klanten voorzichtiger zijn met hun uitgaven. Shoppers stoppen minder in hun winkelmandje en kopen essentiële producten pas als ze die nodig hebben in plaats van vooraf.

Op de lange termijn ziet de CEO de mogelijkheid dat de beslissing Primark extra marktaandeel oplevert, ten koste van concurrenten die wel besluiten hun prijzen op te trekken.

Tot dan wordt het doorbijten voor Primark, want het kampt met hogere energie- en arbeidskosten. Ook heeft de confectiereus last van de sterkere dollar, de munt waarin hij het grootste deel van zijn kleding inkoopt. In september waarschuwde AB Foods dat de winst door die factoren zal dalen. De Britse retail- en voedingsmultinational, met merken als Twinings (thee) en Jordans (ontbijtgranen), haalt het grootste deel van zijn winst uit de fastfashionketen.

Dinsdag kondigde de multinational een dividendverhoging van 8 % aan. Bovendien zal de groep voor 500 miljoen pond eigen aandelen inkopen. Het aandeel steeg met 2,80 %, nadat het sinds begin dit jaar al zo’n 30 % was kwijtgespeeld. Weston waarschuwde ook voor verdere prijsstijgingen in de voedingsdivisie.

VAN DER HAEGEN, M. Geen prijsverhogingen bij Primark, ondanks hoge kosten. De Tijd, 9 november 2022, 17.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo