Amazon neemt wapens op tegen Bol.com in Belgische e-commerce- arena

Amazon werkt aan een Belgische versie van zijn webwinkel. In ‘de komende maanden’ wordt amazon.com.be gelanceerd. Bol.com maakt zich op voor een concurrentiestrijd.

Belgen krijgen over enkele maanden hun eigen versie van de webwinkel Amazon. Dat bevestigt de Amerikaanse e- commercereus donderdag. Sinds 2003 konden Belgische klanten al terecht bij de Franse webwinkel Amazon.fr, sinds 2016 was het Duitse Amazon.de ook in het Nederlands te raadplegen en in 2020 ging bij onze noorderburen Amazon.nl online. ‘Miljoenen Belgische klanten winkelen al jaren in de Amazon-webshops overal ter wereld’, zegt het bedrijf.

Door ook in België een platform te lanceren wil Amazon ‘met een lokale shop een grote meerwaarde bieden’, zegt Eva Faict, die de Belgische webwinkel zal leiden. De Belgische was eerder betrokken bij de lancering van de Turkse en Nederlandse versies.

De Amazon-winkel zal te vinden zijn onder de domeinnaam amazon.com.be. Het meer logische amazon.be is al jaren in handen van de verzekeraar Baloise. Of daarover tussen beide partijen onderhandelingen zijn gevoerd, wil Amazon niet zeggen. ‘Wij geloven dat amazon.com.be een fantastische domeinnaam is’, zegt Faict. ‘We hebben er vertrouwen in dat de klanten ons vinden. Tot nu hebben ze ons zelfs over de grens kunnen vinden.’

In Wallonië is Amazon met zijn Franse website al een gevestigde waarde. In Vlaanderen moet het opboksen tegen de Nederlandse webwinkels Bol.com en Coolblue. ‘De grootste uitdaging wordt een gewoonte te worden in het dagelijkse leven’, zegt Els Breugelmans, e-commerce-expert aan de KU Leuven. ‘De Belg is het na al die jaren gewend naar Bol.com te surfen als hij iets nodig heeft.’

Dat Bol.com zo aanwezig is in ons dagelijks leven dankt het volgens Breugelmans ook aan het moederbedrijf Ahold Delhaize. ‘In veel Delhaize- en Albert Heijn-supermarkten zijn ophaalpunten van Bol.com. Een klant verkiest nog altijd levering aan huis, maar ziet die blauwe bol wel verschijnen bij elk supermarktbezoek. Die troef heeft Amazon niet.’

In Nederland blijft twee jaar na de lancering de overrompeling voorlopig uit, al wint Amazon.nl mondjesmaat marktaandeel. Toch moet het Bol.com nog altijd voor laten gaan. In de razend drukke Black Friday-week in november bediende Bol.com 17,30 % van de markt, terwijl Amazon.nl het moest stellen met 11,90 %.

Kenny Van Paesschen schat de kansen van Amazon beter in. Met zijn bedrijf ShopWeDo, dat webwinkels logistiek bijstaat, werkt hij zowel met Amazon als Bol.com samen. ‘Uiteindelijk overtuig je een klant maar met twee dingen: een groot aanbod en lage prijzen. Als internationale speler staat Amazon daar sterker: het heeft een netwerk van aanbieders over heel Europa en werkt op veel grotere schaal, wat de prijzen drukt.’

Amazon heeft bovendien een overtuigend middel om klanten aan zich te binden. Met zijn Prime-formule betaalt een klant een jaarlijks bedrag voor voordelen zoals een snellere en standaard gratis bezorging. ‘Onderzoek wijst uit dat zoiets werkt: wie een abonnement betaalt, is meer geneigd alle aankopen via die dienst te doen’, zegt Breugelmans. Bol.com heeft een gelijkaardige formule, Select, die begin deze maand 20 procent duurder werd.

De Amazon-webwinkel komt ‘over enkele maanden’ online. Concretere informatie over de lancering en het aanbod is er voorlopig niet. Wel is Amazon op zoek naar Belgische kmo’s die hun producten willen aanbieden via de webwinkel. Ook dat wordt een opgave voor de Amerikaanse reus: de Belgische klant leren kennen. Daar heeft Bol.com alweer een stevige streep voor.

Al meer dan 1.000 Belgische kmo’s verkopen via een of meerdere van de 21 buitenlandse webshops van Amazon. Voor Belgische handelaars die online verkopen, is de komst van Amazon positief, meent Van Paesschen. ‘Het komt neer op een extra marktplaats, een nieuw verkoopkanaal met veel potentiële klanten. Voor wie alleen via de eigen webshop verkoopt en niet samenwerkt met zo’n platform is het een extra concurrent, en niet de minste.’

Als handelaar heeft Van Paesschen ervaring met zowel Amazon als Bol.com. ‘In veel dingen zijn ze precies hetzelfde. Beide nemen een commissie van 10 à 15 procent op elke verkoop en bij beide wordt de klant nooit ‘jouw klant’: alles gaat via het platform. De performance is bij beide belangrijk: als je de belofte van snel leveren niet nakomt, zak je bij allebei terug in de zoekresultaten.’

Van Paesschen vindt het iets gemakkelijker te verkopen via Amazon. ‘Je mag als externe verkoper extra kosten aanrekenen, wat bij Bol.com niet mag. De facto draai je daar dus altijd zelf op voor de verzendkosten. Bijna elke handelaar neemt dat mee in zijn marges, maar dat betekent hogere prijzen.’

Bol.com heeft dan weer de nabijheid voor. ‘Als lokale speler is het enorm bereikbaar. Als je als handelaar met vragen zit, krijg je onmiddellijk ondersteuning. Bij Amazon kom je terecht in het internationale netwerk en duurt het gemakkelijk maanden om antwoorden te krijgen.’

Magazijn

Amazon had in februari al aangekondigd dat het zijn eerste Belgische bezorgcentrum opent in Antwerpen, waar pakjes vanuit sorteercentra in de buurlanden zullen worden verwerkt. Dat zou in de herfst openen. Amazon zal de pakjes niet zelf leveren. Daarvoor blijft het samenwerken met zijn onafhankelijke bezorgpartners, zoals Bpost.

VAN OOST, M. Amazon neemt wapens op tegen Bol.com in Belgische e-commerce- arena. De Tijd, 29 juli 2022, 3.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2022 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo