Aantal cash-betalingen daalt met 39 procent, vooral ouderen zweren cash geld af.

Het aantal cash-betalingen is door het coronavirus in één jaar tijd met 39,00 % gedaald. Contactloos met de kaart betalen breekt definitief door. Dat blijkt uit een onderzoek van bankenfederatie Febelfin en de VUB.

Cash geld is al een tijdje op de terugweg maar die trend is het afgelopen jaar fors versneld door het coronavirus. Opvallend: cash is het minst populair bij de groep van 65- tot 74-jarigen. In die leeftijdscategorie is cash voor amper 9,00 % het favoriete betaalmiddel. Bij alle leeftijden samen betaalt 13,00 % het liefst met bankbiljetten en muntstukken. Dat ouderen cash laten vallen, kan verband houden met hygiënische motieven. De meest kwetsbare actieve groep voor het corona-virus die cash is beginnen te vermijden.

Tegelijk zijn we met z’n allen – van jong tot oud – veel meer contactloos met de bankkaart gaan betalen. Wellicht ook omwille van hygiëne, maar ook omdat de uitgavelimiet in volle coronacrisis werd opgetrokken. Sinds midden april 2020 kunt u met uw bankkaart tot 50 euro contactloos betalen in de winkel. Daarvoor lag de limiet op 25 euro. Bij contactloos betalen is het niet nodig om uw code in te tikken: u hoeft enkel uw bankkaart tegen de betaalterminal te houden.

Mobiel

Ook betalen met de smartphone in een fysieke winkel wordt populairder, maar minder uitgesproken. 35,00 % van de Belgen heeft dit jaar minstens één keer mobiel betaald in een fysieke winkel tegenover 30 procent voor de coronacrisis. Mobiel betalen in fysieke winkels is in de eerste plaats populair bij de lagere leeftijdscategorieën. Bij een kwart van 16- tot 24-jarigen is het zelfs het favoriete betaalmiddel geworden. Voor de crisis was dat nog maar 9,00 %. De 55-plussers zijn er minder vertrouwd mee.

ROMBOUT, S. Aantal cash-betalingen daalt met 39 procent, vooral ouderen zweren cash geld af. vrt.be, 15 mei 2021. Geraadpleegd op 16 mei 2021 via vrt.be
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo