Hoe Coca-Cola zichzelf heruitvindt ‘Ik kan me geen wereld zonder Coca-Cola voorstellen’, zegt de Belgische topman Ben Bijnens. Maar nu gesuikerde frisdranken steeds meer onder vuur liggen, kan zelfs de iconische drankenreus niet langer alleen op zijn klassieker rekenen. Het is negentig jaar geleden dat de Antwerpse drankenhandelaar Gustave Van Gansen na een bezoek aan […]
Kernwoord 'diversifiëren'
25 kemels die ondernemers beter vermijden
Leren ondernemen is niet iets zoals leren autorijden, waarbij je aan een setje regels houden en wat oefening gegarandeerd succes oplevert. Maar de juiste tip op het juiste moment van een ervaren ‘chauffeur’ kan ongelukken in uw ondernemersverhaal wel voorkomen. 1. Versnipperen in plaats van diversifiëren In hun zoektocht naar groeipolen bestormen veel bedrijven nieuwe […]
De kurk voor wijn mag best van plastic zijn
Kraakt u vandaag een flesje wijn? Eentje met een plastic kurk? Dan is de kans heel groot dat die in het Luikse van de spaghetti werd geknipt. Het lijkt wel een ballenbad, maar dan eentje voor wijnfreaks. In een grote productiehal in Thimister-Clermont staan bakken vol met kurken voor wijnflessen. Duizenden, wel tienduizenden. En van […]
De Seynaeves: onbekend maar overal
Het scherm van uw iPad, de Airbus waarmee u reist of het flesje cola waar u naar grijpt op warme dagen als deze: overal heeft de familie Seynaeve een hand in. Gevoed door haar wortels in de textiel, slaat de ondernemersfamilie haar vleugels uit in technologische niches. Als een industriële octopus die zijn tentakels uitslaat, […]
Ryanair mikt met privéjet op zakenpubliek
Ryanair, dat is toch die luchtvaartmaatschappij gespeend van elke vorm van luxe? Niet meer, of toch niet helemaal. De Ierse budgetvlieger begint een nieuwe dienst met luxueuze privéjets. De strategie van Ryanair is al jaren even simpel als bekend: ontdoe je dienstverlening van eender welke vorm van luxe en reken wat je bespaart aan ‘overbodigheid’ […]