Ryanair, dat is toch die luchtvaartmaatschappij gespeend van elke vorm van luxe? Niet meer, of toch niet helemaal. De Ierse budgetvlieger begint een nieuwe dienst met luxueuze privéjets.
De strategie van Ryanair is al jaren even simpel als bekend: ontdoe je dienstverlening van eender welke vorm van luxe en reken wat je bespaart aan ‘overbodigheid’ door in lagere ticketprijzen. Met die aanpak zette de budgetvlieger de voorbije decennia de Europese luchtvaartsector op zijn kop.
Maar ondertussen is het landschap aangepast, en is ook de concurrentie op prijs bikkelhard. Daarom kijkt Ryanair nu ook naar een publiek dat een paar jaar geleden onbereikbaar leek: de zakelijke en/of rijke reiziger.
Het Ierse bedrijf plantte gisteren zijn vlag dieper in de lucratieve zakelijke markt. Het stelde een eigen privéjet voor. Ryanair bouwde een Boeing 737-700 om tot een soort vliegende businessclass, met 60 comfortabele lederen zetels met extra veel beenruimte. Het toestel is te huur voor een naar eigen zeggen erg competitief uurtarief, en is beschikbaar voor bestemmingen tot op zes uur vliegen.
Er zit wel een typisch Ryanair-kantje aan de zaak. Ook in het luxesegment krijgt u enkel de basis – een zitje op een vliegtuig – voor de prijs van uw vervoer. Wie extraatjes wil, zoals luxueus eten, kan dat krijgen. Maar wel tegen extra betaling. Ryanair past zijn aloude strategie nu ook toe op het luxesegment.
‘Deze formule is ideaal voor overheden of bedrijven die niet de indruk willen wekken geld over de balk te gooien, maar die toch in stijl willen reizen’, zei een Ryanair-woordvoerder bij de voorstelling.