Particulier doet het liever zonder auto dan met een elektrische

De particuliere autokoper vindt de elektrische auto nog altijd te duur. Het aantal mensen dat overweegt de auto de deur uit te doen ligt volgens de consultant Deloitte ruim tweemaal zo hoog als het aantal particulieren dat overweegt over te stappen op een elektrische.

Dat blijkt uit de Global Automotive Consumer Study, die de consultant Deloitte vandaag publiceert. Daaruit blijkt dat in Europa alleen de Duitse particuliere autokoper nog minder bereid is om zijn auto met verbrandingsmotor in te ruilen voor een elektrisch exemplaar dan de Belg. Amper 12 % van de huidige particuliere autobezitters overweegt als volgende bolide een volledig elektrische, leert de rondvraag onder duizend Belgische automobilisten.

Hoewel de verkoop van het aantal elektrische auto’s in ons land explosief stijgt, blijft de populariteit van de stekkerauto grotendeels beperkt tot de bedrijfswagen. Eind vorig jaar was al meer dan 70 % van alle nieuw bestelde bedrijfswagens volledig elektrisch. Dat betekent dat er dit jaar ongeveer 200.000 volledig elektrische auto’s bijkomen.

De particulier laat de elektrische auto echter links liggen, ook al heeft de Vlaamse regering na een hobbelig traject alsnog besloten een subsidie van 5.000 euro te geven aan particulieren die een nieuwe elektrische auto van maximaal 40.000 euro kopen. Die regeling heeft ertoe geleid dat tal van automerken als Volkswagen, Tesla en Toyota de prijzen van hun elektrische auto’s tot net onder 40.000 lieten zakken.

Toch blijft de prijs – samen met de autonomie van de batterij van een elektrische auto – de grootste hinderpaal om over te schakelen. Volgens de Deloitte-studie heeft een grote meerderheid van 70 % van de ondervraagden die van plan zijn een nieuwe auto met benzine- of dieselmotor te kopen, een aankoopbudget van maximaal 30.000 euro.

Het aanbod van elektrische auto’s in die prijscategorie is op de vingers van één hand te tellen. ‘En de meerderheid van de goedkope elektrische auto’s die nu te koop zijn, wordt geproduceerd door niet-Europese merken’, zegt het hoofd van de automotive-consultants bij Deloitte in België, Aled Walker.

Omdat het nog wel even duurt voor de aankoopprijzen van elektrische auto’s het niveau van die van benzine- en dieselexemplaren bereiken, denkt Walker dat de particulier alsnog kan worden overtuigd met hogere steunmaatregelen van de overheid, flexibele private financieringsmethodes en abonnementsmodellen voor elektrische auto’s.

Tegelijkertijd blijkt een op de drie Belgen zich af te vragen of het nog wel zinvol is zelf een auto te bezitten. Vooral de interesse in abonnementsformules, deelauto’s en openbaar vervoer is groot. De flexibiliteit, de voorspelbaarheid van de maandelijkse kosten en het gebruiksgemak zijn daarbij van doorslaggevend belang.

‘Het is duidelijk dat het traditionele model van auto-eigendom steeds minder vanzelfsprekend is’, zegt Walker. ‘De bereidheid om dat eigenaarschap te heroverwegen getuigt van een diepere verandering in consumentengedrag, waarbij veel meer belang wordt gehecht aan flexibiliteit.’

Vooral jongeren blijken minder gehecht aan een eigen auto. Volgens Deloitte is een kwart van de Belgen jonger dan 34 die ondervraagd werden, bereid zijn eigen auto in te ruilen voor een abonnement. Daarin zijn de Belgische jongeren in Europees perspectief overigens nog conservatief. ‘De Belg wordt niet alleen met een baksteen in de maag geboren, maar ook nog altijd met het stuurwiel in de hand’, stelt Walker, die wijst naar de grote populariteit van bedrijfswagens.

KURSTJENS, B. Particulier doet het liever zonder auto dan met een elektrische. De Tijd, 21 februari 2024, 4.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo