Na Sony krijgt ook Nintendo tik: is het stilaan ‘game over’ voor consoles?

De Japanse spelconsolebouwer Nintendo stelt de lancering van de opvolger van de Switch uit naar ten vroegste maart volgend jaar. Eerder maakte aartsrivaal Sony bekend dat de verkoop van de PlayStation 5 tegenvalt. Loopt het consoletijdperk op zijn laatste benen?

De essentie

  • De spelconsolesector heeft het niet onder de markt.
  • Nintendo stelt de opvolger voor zijn console Switch uit.
  • Sony maakte een tegenvallende verkoop bekend voor de PlayStation 5.
  • Microsoft brengt games die exclusief voor Xbox voorbehouden waren toch uit voor concurrerende consoles.
  • Toch zien experts de console niet verdwijnen, omdat het zo eenvoudig is om erop te gamen.

 

Uitstel

De lancering van de volgende generatie van de Switch wordt uitgesteld tot de eerste maanden van 2025. Dat deelde Nintendo mee aan de bedrijven die games maken voor de spelconsole, vernam het persbureau Bloomberg. Het aandeel van het Japanse bedrijf donderde op de beurs van Tokio aanvankelijk bijna 9 % lager, maar wist de schade aan het einde van de handelsdag te halveren.

De Switch is een draagbaar speltoestel dat ook op een televisie kan worden aangesloten. Het toestel is zeven jaar oud en ging al bijna 140 miljoen keer over de toonbank. Het succes leverde knallers op zoals twee met prijzen bekroonde ‘Legend of Zelda’-spellen en ‘Mario Kart 8 Deluxe’, waarvan meer dan 60 miljoen exemplaren verkocht zijn.

Nintendo maakt sinds het begin winst op de verkoop van zijn console. De PlayStation 5 van Sony, die begin 2019 gelanceerd werd, is pas sinds 2021 uit de rode cijfers voor het standaardmodel, terwijl Microsoft in 2022 toegaf zijn Xbox-consoles met verlies te verkopen. De winst komt van de verkochte games en de abonnementen.

De Vlaamse game-expert David Verbruggen nuanceert de ernst van het uitstel bij Nintendo. ‘Het bedrijf heeft nooit officieel aangekondigd dat die nieuwe console er ging komen. Wel is zeven, acht jaar redelijk lang voor een generatie spelconsoles. Een levensduur van vijf tot zes jaar is normaler.’

Negatief nieuws

Ook bij Sony klonk vorige week negatief nieuws over de consoles. Het bedrijf verwacht nu 21 miljoen eenheden van de PlayStation 5 te verkopen voor het boekjaar dat eindigt in maart, tegenover een eerdere voorspelling van 25 miljoen eenheden. Die prognose en de tegenvallende winstmarge die het bedrijf opbiechtte, schaafden bijna 10 miljard euro van de beurswaarde.

Dries Deryckere, het hoofd van de opleiding Digital Arts and Entertainment van de hogeschool Howest, denkt dat Sony na een zeer goed gamejaar 2023 anticipeert op een zwakker 2024. ‘Wereldwijd vielen veel ontslagen. Er gaan minder games uitkomen.’ Verbruggen beaamt dat 2023 een jaar was waarin de gamer werd verwend met sterke releases, nadat de coronapandemie vertragingen had veroorzaakt. ‘De game-uitgevers tonen zich nu voorzichtiger en eisen hoge kwaliteit.’

Analisten waren vooral geschrokken van de lager dan verwachte winstmarges bij Sony. Die zouden vooral het gevolg zijn van de hoge kosten voor het ontwikkelen van games. ‘Spider-Man 2’, dat de Sony-studio Insomniac Games vorig jaar lanceerde, kostte zo’n 300 miljoen dollar. Gelukkig bleek de exclusieve game een succes. Bij de lancering in oktober werden de eerste dag 2,5 miljoen exemplaren verkocht. Het was het meest succesvolle debuut ooit van Sony’s interne spelstudio’s.

Fortnite

‘Spider-Man 2’ is een singleplayergame. Maar veel gamers voelen zich vooral aangetrokken tot multiplayergames, die mensen over de hele wereld urenlang in de ban kunnen houden. Titels zoals ‘Fortnite’ van Epic Games worden regelmatig bijgewerkt met nieuwe personages en verhalen die spelers aanmoedigen om regelmatig aankopen in het spel te doen. De doelgroep voor die live service games is verdrievoudigd , terwijl die voor singleplayergames stabiel blijft, zei Joost van Dreunen, docent aan New York University, aan Bloomberg.

Live service games zoals ‘Fortnite’ werken op allerlei toestellen – op alle spelconsoles en ook op pc – om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Een console is dus niet echt nodig. ‘Succesvolle live service games garanderen recurrente inkomsten’, zegt Verbruggen. ‘Maar er blijft zeker ook een plek voor andere games. Kijk naar het Gentse Larian Studios met zijn zeer succesrijke game ‘Baldur’s Gate 3’.’

Dat het interessant kan zijn buiten het eigen ecosysteem te kijken, ontgaat ook Microsoft niet. Het kondigde onlangs aan dat het vier voorheen exclusieve Xbox- games gaat uitbrengen op de concurrerende consoles PlayStation en Switch. Sommigen zien een toekomst voor Xbox zoals die van Sega. Dat Japanse bedrijf stopte in 2001 met het bouwen van zijn eigen consoles en maakt sindsdien louter games voor de platformen van de voormalige concurrentie.

Phil Spencer, de topman van de gaming divisie van Microsoft, beklemtoonde onlangs dat hij hardware niet opgeeft. ‘De situatie van Sega twee decennia geleden was helemaal anders was dan die van Microsoft nu’, merkt Verbruggen op. ‘De consoles van Sega verkochten niet goed meer. Ik zie Microsoft zeker nog met een Xbox van de volgende generatie komen.’

Ook Deryckere ziet de console niet meteen verdwijnen. ‘Consoles zijn gewoon weg gemakkelijk. Je moet geen grafische instellingen aanpassen, de games zijn er al perfect op afgestemd. Het is plug-and-play.’

LEGRAND, R. Na Sony krijgt ook Nintendo tik: is het stilaan ‘game over’ voor consoles? De Tijd, 20 februari 2024, 13.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo