Mercedes en BMW stoppen met autodelen

Na een verlies van honderden miljoenen verkopen BMW en Mercedes-Benz hun autodeeldienst ShareNow aan de Opel- en Peugeot-moeder Stellantis. Die doet anders aan autodelen.

De twee Duitse autobouwers ontvangen een onbekend bedrag voor de 11.000 deelauto’s in 16 Europese steden met ongeveer 3,4 miljoen klanten. Duitse autoanalisten verwachten niet dat Stellantis veel moet betalen: ergens tussen 100 en 250 miljoen euro.

Daarmee komt voor BMW en Mercedes een einde aan hun met hoge verwachtingen gelanceerde autodeeldienst. Ze zagen die als een van de antwoorden op het afnemend autobezit van stadsbewoners en jongeren.

De merken pompten honderden miljoenen euro’s in het deelautosysteem, maar kregen het niet rendabel. De deelauto’s moeten dagelijks veel gebruikt worden om alle kosten terug te verdienen en tegelijk rukken micromobiliteitsbedrijven op met deelsteps, -fietsen en – scooters. In 2019 was er – vooral door afschrijvingen – een monsterverlies van 720 miljoen. In 2020 was er een verlies van 123 miljoen euro.

Stellantis, het moederconcern van Opel, Peugeot, Citroën, Fiat en Chrysler, ziet wel brood in ShareNow. Het gaat de autodeeldienst samenvoegen met zijn eigen – veel kleinere – Free2Move. Dat baat 2.500 deelauto’s uit in zeven steden. In tegenstelling tot de dienst van Mercedes en BMW is Free2Move volgens Stellantis winstgevend. Dat komt omdat het zijn auto’s ook beschikbaar stelt voor verhuur op iets langere termijn, zegt het bedrijf.

ShareNow werkt volgens het freefloatsysteem, waarbij gebruikers de deelauto’s overal in een stad kunnen oppikken en parkeren. Daarin verschilt het sterk van reguliere autodeeldiensten zoals Cambio, waarbij auto’s op een geselecteerd aantal parkeerplaatsen kunnen worden opgehaald en moeten worden teruggebracht. Het nadeel van een freefloatsysteem is dat de uitbating veel duurder is.

ShareNow ontstond als een fusie tussen de toen al kwakkelende autodeeldiensten van BMW (DriveNow) en Mercedes-Benz (Car2Go) in 2019. Aanvankelijk bestond de vloot alleen uit BMW’s, Mini’s, Smarts en Mercedessen, maar intussen rijden ook Fiats en Citroëns met een ShareNow-logo rond.

Na de verkoop blijft almaar minder over van het netwerk van deelmobiliteit YourNow dat de twee Duitse premiummerken drie jaar geleden samenvoegden. Er zou een miljard euro geïnvesteerd worden, maar zowel Mercedes als BMW heeft een groot deel al afgeschreven. Vorig jaar werd de parkeerapp Parknow verkocht aan het Zweedse EasyPark, dat zich in ons land opwerpt als een concurrent van de Proximus- parkeerapp 4411.

Mercedes-Benz en BMW zijn lang niet de eerste automerken die zich van hun autodeeldochters ontdoen. Ford stopte in 2019 al met zijn deelcamionbedrijf Chariot en General Motors trok in 2020 de stekker uit deelautodochter Maven.

Brusselse exit was voorbode

De autodeeldienst ShareNow was ook in Brussel actief. Maar eind 2019 ging de stekker eruit in de hoofdstad. De 300 deel- Mini’s en -BMW’s verdwenen uit het straatbeeld omdat er zelfs geen uitzicht was op een rendabele toekomst.
Om uit de kosten te komen had ShareNow in Brussel zeker 60.000 actieve gebruikers nodig. Dat waren er net voor het einde niet eens de helft.

Ook de autodeeldiensten Ubeeco en Zipcar, eigendom van de verhuurder Avis, beten hun tanden stuk op de Brusselse markt. Van de freefloatdeelauto’s is alleen nog D’Ieteren- dochter Poppy met zo’n 1.300 deelauto’s actief in Brussel, Antwerpen en Mechelen.

KURSTJENS, B. Mercedes en BMW stoppen met autodelen. De Tijd, 4 mei 2022, 19.

Lees ook De deelauto is terug. En nu om te blijven

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo