Belgische winkels IKEA worden e-commercecentra

IKEA gaat zijn Belgische winkels deels ombouwen tot e-commercemagazijnen. Sinds corona is de e- commerceomzet ruim verdubbeld.

Toen de coronacrisis begin 2020 losbarstte, gingen de winkels dicht en kochten mensen meer online. Zeker meubels, want veel opgehokte consumenten besloten hun interieur te verfraaien. De webwinkel van IKEA België liep in het honderd, met pakjes die niet of dagen te laat geleverd werden en eindeloze wachtmuziekjes bij de telefonische klantendienst.

Toch slaagde IKEA erin online fors te groeien. In het boekjaar 2021 verdubbelde de onlineomzet van IKEA België tot 221,7 miljoen euro. De webwinkel was goed voor 22,65 % van het verkoopvolume.

Door die groei stuurt IKEA de e-commercewerking grondig bij. De keten gaat online bestelde pakjes in zijn winkels maken, zoals ze tijdens de lockdowns deed. Voortaan gebeurt dat op structurele basis.

Het is de bedoeling dat het verkoopoppervlak even groot blijft als nu. ‘We gaan voor e-commerce plaatsmaken in onze winkelmagazijnen. Sommige winkels zullen we groter maken om e-commercelogistiek mogelijk te maken’, zegt IKEA- woordvoerster Colombine Nicolay.

Door in de winkels pakjes te maken, wil IKEA zijn e- commercewerking efficiënter en sneller maken. ‘Daarnaast is het nodig om de pakjes dichter bij de klanten te maken omdat we meer willen leveren met elektrische voertuigen’, zegt Nicolay.

In het hele land elektrisch leveren is niet mogelijk vanuit het Genkse Winterslag, waar het grote Belgische IKEA-magazijn gevestigd is. Toch blijft IKEA ook in Genk e-commercepakjes maken. ‘Het gaat om grotere bestellingen. Denk aan keukens’, zegt Nicolay. ‘Kleinere pakketten, zoals een bed of een tafel, maken we in de winkels.’

IKEA sluit niet uit dat het voor het project enkele nieuwe werknemers in dienst neemt, maar het is de bedoeling zoveel mogelijk met het huidige personeel aan de slag te gaan, binnen de bestaande arbeidscontracten. ‘Net als in het verleden zullen mensen in de ochtend en de avond werken, maar we zijn niet van plan voor de pakjes ’s nachts personeel in te zetten’, zegt Nicolay.

De beslissing van IKEA België komt er op initiatief van het moederbedrijf Ingka Group. Dat investeert 3 miljard euro in het e-commerceproject. Een derde gaat naar de Britse winkels. Hoeveel IKEA in België investeert, is niet bekend.
‘Achter de schermen hebben we operationeel wat achterstand in te halen’, zegt Tolga Oncu van Ingka Group aan het persbureau Reuters. ‘Als we de winkels in de thuislevering betrekken, creëren we een win-winsituatie. Leveren gaat sneller, goedkoper en met minder CO 2 -uitstoot.’

IKEA probeert zich al enkele jaren heruit te vinden. De keten bouwde haar succes op de grote stenen winkels aan de rand van de stad. Door de opkomst van e-commerce en de verstedelijking staan die onder druk. IKEA opende als test al kleinere stadswinkels in Londen en Parijs.

De tendens is ook in België voelbaar. IKEA schrapte zijn plannen voor een West-Vlaamse en een tweede Antwerpse winkel. Wel opende het een tijdelijke stadswinkel in het centrum van Leuven, maar dat project kreeg geen vervolg. Ondanks de uitdagingen slaagt IKEA erin te groeien in België. Vorig boekjaar steeg de omzet met 5,8 procent tot iets meer dan 1 miljard euro.

CARDINAELS, J. Belgische winkels IKEA worden e-commercecentra. De Tijd, 14 mei 2022, 27.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2022 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo