Streamz moet heel wat partijen gelukkig houden

Streamz is opgericht door de Vlaamse commerciële zenders om het hoofd te bieden aan de opmars van de Amerikaanse streamingreuzen. Dat was al een enorme opdracht. En met de nieuwste ontwikkelingen wordt het er bepaald niet simpeler op.

Nog nooit is er in Vlaanderen ­zoveel tv-fictie gemaakt als nu. Streamingdiensten bieden binge-waardige series aan afkomstig uit heel de wereld, perfect afgestemd op de hedendaagse kijkgewoontes. En de markt is voortdurend in beweging. Disney+ gaat straks wellicht ook in Vlaanderen reclame werven en Netflix wil eigen Vlaamse reeksen maken. De opdeling tussen lokale spelers en de Amerikaanse giganten lijkt achterhaald. En dus ook het idee dat de Vlaamse zenders met vereende krachten die buitenlandse opmars kunnen stuiten door alle lokale inhoud te bundelen. Dat was in september 2020 nochtans de opdracht van Streamz. Om overeind te blijven, moet Streamz heel wat partijen ­gelukkig houden. Een aartsmoeilijke evenwichtsoefening.

1 De kijkers

De grootste strijd die Streamz moet leveren is die om de kijker. ‘Streamz wil groter worden dan Netflix’, zo verwoordde John Porter, baas van Telenet, de ambities bij de lancering anderhalf jaar geleden. Hij droomde van 1 miljoen abonnees. Dat lijkt erg veraf. Uit cijfers van de onderzoeksgroep Imec/MICT vorige zomer bleek dat Netflix toen nog altijd veruit de ­populairste dienst in Vlaanderen was: 58 % van de ondervraagden had er toegang toe. ­Disney+, toen nog geen jaar op de markt, zat al aan 20 %. Streamz was derde met 10 %. Streamz is gebouwd op de toenmalige streamingdienst Play van Telenet, en startte dus met ruim 400.000 abonnees. Er zijn weinig aanwijzingen dat Streamz dat aantal intussen al sterk heeft kunnen doen toenemen.

Eén manier om snel kijkers bij te winnen: een goedkopere versie lanceren van Streamz voor wie 12 euro per maand te veel vindt, maar er wel een beetje reclame bij wil nemen. Dat is wat Disney+ wil proberen. Maar dat pad is niet zonder gevaar. Een pak van de huidige abonnees zou voor die goedkopere formule kunnen opteren. En Streamz zou om de reclame­inkomsten moeten concurreren met een sterke nieuwkomer als Disney, maar ook met de gratis streamingdiensten van zijn twee aandeelhouders.

Streamz wil geen cijfers geven, maar laat weten dat het ‘heel blij’ is met de evolutie van Streamz sinds de start in september 2020.

2 WarnerMedia

Streamz erfde van Play de HBO-reeksen die het in portefeuille had. Het doemscenario voor Streamz is dat WarnerMedia zijn streamingdienst HBO Max zelf naar Vlaanderen brengt. In Nederland is dat vorige maand gebeurd. Maar Streamz kon vorig jaar zijn deal met WarnerMedia verlengen en zelfs uitbreiden. Zo houdt het reeksen van Game of thrones over True detective, Girls tot Big little lies en Euphoria voor zich. Hoelang het nieuwe contract loopt of wat daarna gebeurt, is niet bekend.

Volgens Streamz scoort het ­momenteel vooral met eigen, lokale producties: ‘Het afgelopen ­anderhalf jaar hebben we meer dan 35 lokale titels uitgebracht, ­samen met verschillende lokale spelers. Dat die Vlaamse fictie (maar ook non-fictie) het goed doet, zie je in de top tien van meest bekeken Streamz programma’s, die voor het grootste deel uit Vlaamse programma’s bestaat.’ Bovenaan die top 10 voor de afgelopen 12 maanden staan De kraak, Billie vs Benjamin en Glad ijs. De enige HBO-serie staat op 10: Mare of Easttown.

3 De aandeelhouders

Een oorlog om content én een oorlog om de kijker maakt het onwaarschijnlijk dat Streamz snel een cashcow wordt voor aandeelhouders Telenet en DPG Media. Telenet (via SBS Belgium eigenaar van kanalen als Play4) verkocht de helft van zijn streamingdienst Play aan DPG Media, zelf eigenaar van VTM. De hoop was dat Streamz fors zou groeien en voor stevige ­inkomsten zou zorgen uit abonnementen. De topman van Streamz, Peter Vindevogel, die van Telenet kwam, moest deze maand plots plaatsmaken voor Bart De Groote, een DPG Media-man met stevige staat van dienst. Het kan wijzen op ongeduld bij de aandeelhouders.

Tim Raats, professor media­studies aan de VUB, ziet het zo: ‘Het bedrag dat een global streamer, zoals Netflix, per klant uitgeeft, is erg hoog. Dat is alleen rendabel als je wereldwijd actief bent. Streamz heeft een aanvaardbare prijs, maar veel minder exclusieve content en een beperkte catalogus, in een veel kleinere markt. Streamz doet het goed op dit ­moment, de catalogus is uitstekend dankzij HBO. Maar je kan je wel de vraag stellen of je überhaupt een stabiel businessmodel kan bouwen in een markt van – in het beste geval – 1 miljoen klanten.’

Streamz moet ook opletten dat het niet te zeer in het vaarwater komt van de commerciële zenders van zijn aandeelhouders. Bijvoorbeeld door agressief in te zetten op sportrechten, iets wat streaming-nieuwkomer Peacock in de VS doet.

4 De VRT

Van oudsher is de VRT in Vlaanderen de belangrijkste leverancier van kwaliteitsvolle tv-fictie. Maar de openbare omroep is geen aandeelhouder van Streamz. De omroep is de voorbije jaren wel politiek onder druk gezet om Streamz gunstig gezind te zijn. Het was de bedoeling om tot een structurele samenwerking te komen, waarbij, bijvoorbeeld, vastgelegd wordt hoeveel VRT-series Streamz jaarlijks in preview mag uitzenden. Onderhandelingen over zo’n samenwerking draaiden vorig jaar op niets uit. Schoorvoetend zijn beide partijen intussen weer aan tafel gaan zitten. ‘Van bij het begin hebben we een akkoord over onze ruime catalogus’, zegt Lieven ­Vermaele, directeur Partnerships & Operations bij de VRT. ‘Streamz kan nu, bijvoorbeeld, een deel ­oudere Woestijnvis- of Ketnetreeksen aanbieden op zijn platform. Voor nieuwe reeksen bekijken we het project per project. We hopen dit jaar nog een nieuwe, overkoepelende manier van samenwerken te vinden.’ Streamz: ‘We bieden niet meer de volledige VRT-catalogus aan via Streamz, maar successeries van de VRT zoals Black-out, Albatros, Geub of Grenslanders blijven uiteraard wel beschikbaar voor onze Streamz-kijkers. We bereiden ook heel wat nieuwe lokale top­fictie voor en dat kan in de toekomst ook met de VRT zijn.’

5 De productiehuizen

De strijd om de kijkers valt niet los te zien van de strijd om de juiste series – en dus ook de beste makers. Steengoede of opvallende reeksen trekken abonnees, opvallen is dus de boodschap. VRT-series zijn daarom zo interessant, want ze staan op zondagavond op Eén in de grootste vitrine. Maar het zijn de productiehuizen die voor hun tv-reeksen de budgetten samen sprokkelen. Het is aan Streamz om de beste productiehuizen zover te krijgen om met hun beste ideeën naar Streamz te komen. En ook op dat gebied wordt de concurrentie almaar groter. Netflix kondigde deze week aan ook in Vlaanderen naar Originals te komen speuren. En ­Disney+, Apple TV+ en Amazon staan aan de deur te kloppen. Nu de vraag naar talent groter wordt, zou hun prijs ook wel eens flink kunnen stijgen.

DROEVEN, V. Streamz moet heel wat partijen gelukkig houden. De Standaard DS2, 18 maart 2022, 2.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo