We kopen wat we het hardst missen

Tondeuses. Keukentoestellen. Computerschermen. Tv’s – liefst van al hele grote. Nu het er steeds meer op lijkt dat we nog wel enkele maanden in ons kot zullen blijven, halen we spullen in huis die alle gemis draaglijker moeten maken.

De voorbije zomer stortten we ons massaal op opblaasbare zwembaden en kajaks, fietsen en trampolines. In deze tweede lockdown weerspiegelen onze (online) aankopen wat we het hardst missen. De sluiting van de kappers en de horeca, maar ook telewerken en afstandsonderwijs hebben onze aankopen gestuurd. Het informatieplatform voor de consumptiesector GfK analyseerde Black Friday, de jaarlijkse consumptiehoogmis die ons leert aan welke spullen we vlotjes centen uitgeven.

Eigen kapper

Opvallend is dat de omzet van Black Friday dit jaar is gedaald ten opzichte van 2019. Dit jaar kwamen de omzetcijfers in ons land uit op 126 miljoen euro – 8,00% minder dan vorig jaar. Toch is dat voor die week nog meer dan het dubbele van de omzet in een gemiddelde week. De impact van Covid-19 is duidelijk te zien in de verkoopcijfers van de retailers. Het totale online aandeel van zogenaamde technical consumer goods (elektronica, IT-apparatuur, telecom en huishoudtoestellen) tijdens Black Friday 2020 was 81,00% , een forse stijging tegenover de 31,00 % die vorig jaar werd geregistreerd. Zoomen we daarop in, dan zien we dat we meer belang hechten aan onze gezondheid en verzorging. Er werden een pak meer toestellen voor luchtzuivering en tandverzorging verkocht, maar de grootste groei – een verdubbeling – zien we bij de tondeuses. Stijl- en krultangen of de zogenaamde ‘hair stylers’ komen op de tweede plaats, met een groei van 93,00 %. Of hoe de gesloten kapsalons ons dwingen creatief om te springen met ons kapsel.

Eigen kantoor

Ook thuiswerk en afstandsonderwijs hebben een impact op onze aankopen. Volgens de GfK-analyse steeg de omzet van monitoren in ons land met 84,00 %, waarmee deze productgroep op drie in de lijst van winnende producten staat. Door het telewerken en -studeren blijft ook de vraag naar andere IT- en kantoorproducten nog steeds erg groot.

Eigen restaurant

Ook thuis eten, ingegeven door de sluiting van de restaurants, is almaar populairder geworden. Al tijdens de eerste golf van winkelsluitingen registreerde GfK een enorme stijging van de verkoop van huishoudelijke apparaten. Tijdens de week van Black Friday zette die trend zich voort: friteuses kenden een omzetstijging van +16,00 %, andere keukenapparaten kenden een verkooptoename van +13,00 %. Wereldwijd verklaren consumenten dat ze nu minstens één keer per week puur voor het plezier koken. Met de feestdagen in aantocht springt die laatste trend ook in het oog bij Mediamarkt. “We zien een opmerkelijke toename van raclette-, gourmet- en fonduestellen”, zegt woordvoerster Janick De Saedeleer.

Eigen bioscoop

Maar wat bij Mediamarkt tussen 1 oktober en 30 november het snelst buiten vloog, waren televisies. “Mensen kunnen niet op reis en verwennen zichzelf met een nieuwe televisie”, meent De Saedeleer. En omdat ook de bioscopen dicht bleven, doet de grootte er wel degelijk toe. Voor led-televisies met een scherm van 55 inch ziet Mediamarkt een stijging van +13,00 %, bij die van 65 inch +23,00 % en bij de reuzenschermen van 75 inch was dat zelfs +163,00 %. Ook bij de duurdere oled-toestellen zit de verkoop in de lift: +25,00 % bij die van 65 inch, +10,00 % bij die van 75 inch. Soundbars, luidsprekers die de kijkervaring versterken met indrukwekkend geluid, kennen een stijging van +50,00 %.

BEERBAERT, L. We kopen wat we het hardst missen. Het Laatste Nieuws, 11 december 2020, 6.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo