Van de fabriek in Bangladesh tot de winkel in Aalst: het Europees Parlement wil grote bedrijven verplichten dat hun hele toeleveringsketen mens en milieu respecteert. De zorgplichtwet legt onder andere ‘fast fashion’ aan banden.
Kernwoord 'duurzame economie'
‘Als we zouden fietsen, is fysiek winkelen wél de betere optie’
Online shoppen zou duurzamer zijn dan in de winkel kopen, maar is dat wel zo?
Wie om het milieu geeft, bestelt het beste zijn pakjes online. Dat beweert de krant Het Parool, op basis van een studie. Maar online shoppers kraaien beter niet te vroeg victorie: ‘Ik betwijfel of die bevinding in de bredere context standhoudt.’
Decathlon verandert van naam om ‘omgekeerd winkelen’ te promoten
De vestiging van de populaire sportwinkelketen Decathlon aan de Vliegtuiglaan in Gent heeft zijn naam veranderd in Nolhtaced. Geen fout zo blijkt, maar een bewuste actie om de verkoop van tweedehands sportgerief te promoten. “We willen de drempel hiervoor verlagen”, klinkt het.
Herstellen, niet dumpen: regering werkt aan herstelscore voor elektro
Minister van Leefmilieu Zakia Khattabi wil niet op Europa wachten om een score in te voeren die uitdrukt hoe makkelijk elektronische toestellen te herstellen zijn. ‘Dit moet de mentaliteit veranderen.’
“Alle merken doen aan dumping, van Primark tot Burberry”
40.000 ton (nieuwe) kleding belandt jaarlijks in Chileense woestijn
Hallucinante beelden zijn het: de Atacamawoestijn in Chili wordt vervuild door tienduizenden tonnen gedumpte kleding, amper of zelfs nooit gedragen. De verantwoordelijken? Alle kledingmerken, van de spotgoedkope fast fashion tot de superdure. Maar ook overheden kunnen meer doen om deze sociaal-ecologische ramp een halt toe te roepen. En wij, als consumenten, moeten dringend herzien hoe we met kleding omgaan.