Online pakjes kosten maatschappij en milieu 188 miljoen euro per jaar

Uw pakje laten bezorgen tegen de laagste maatschappelijke en ecologische kosten? Dat kan binnenkort via de ‘Smartdrop tool’.

De handelsfederatie Comeos heeft voor het eerst laten berekenen wat de maatschappelijke en ecologische kosten zijn van de pakjeseconomie. Ze heeft ook een tool laten ontwikkelen om die kosten omlaag te krijgen. Federaal minister van Post Petra De Sutter (Groen) trok mee financiële middelen uit voor het project.

Jaarlijks worden zowat 365 miljoen online pakketjes in ons land geleverd. De ecologische en maatschappelijke kosten daaraan verbonden lopen op tot 188 miljoen euro of zowat een halve euro per pakje, berekende de VUB. Het is voor het eerst dat er een cijfer op wordt gekleefd.

Broodrooster

‘De leveringen hebben een directe impact door hun bijdrage aan CO-emissies, luchtvervuiling, geluidshinder, verkeersongevallen en -congestie, infrastructuurschade en ook de productie en distributie van de brandstoffen. Die kosten worden vandaag niet in rekening gebracht’, zegt professor Koen Mommens van de VUB. Om die effecten te verlagen, ontwikkelde Comeos, samen met VUB Mobilise en de steun van VIL, een berekeningstool die de impact in kaart brengt: Smartdrop. ‘Zo kunnen e-shoppers binnenkort zien hoe ze het milieu het best kunnen sparen. Als je pakweg een broodrooster bestelt, berekent de tool hoe je die op de meest milieuvriendelijke manier thuis kan krijgen’, zegt minister De Sutter.

Als alle consumenten voor de milieuvriendelijkste optie kiezen die Smartdrop suggereert, dalen de maatschappelijke kosten met 21 %, berekende VUB

Smartdrop toont handelaars welke optie het meest duurzaam is voor het transport van hun distributiecentrum naar de consument. De berekening is wetenschappelijk onderbouwd en houdt rekening met de variatie in gebruikte voertuigen, de operatoren en lokale verkeersomstandigheden. De uitkomst verschilt bijgevolg per postcode en per handelaar. In de toekomst ambieert de tool zelfs op straatniveau de meest duurzame leveroptie te kunnen berekenen.

Het is aan de handelaars om de toepassing op hun website te integreren. ‘Handelaars kunnen bij het bestellen in hun webshop precies aangeven wat de duurzaamste leveroptie is’, zegt Dominique Michel, ceo van Comeos. De winkelketens Vanden Borre en Ava starten als eerste met de optie. Nog voor het jaareinde zouden ook Decathlon, Dreamland en Ici Paris de tool integreren. Het is de bedoeling dat uiteindelijk alle handelaren in deze tool investeren.

Jongeren willen betalen

Uit een bevraging van Comeos bij 2.500 Belgen blijkt dat 45 % het belangrijk vindt dat de impact van zijn levering zo laag mogelijk is. Bijna zes op de tien Belgen (59 %) is bereid om hiervoor langer te wachten op zijn pakje. Een vijfde zou er meer voor willen betalen, bij jongeren (18-24 jarigen) stijgt dit naar een derde (33,40 %).

‘De bereidheid van de consument om voor een meer duurzame levering te kiezen is er. Nu is het een kwestie van hen correct te informeren en de keuze aan te bieden. Ik ben tevreden dat de sector zijn verantwoordelijkheid opneemt door de handelaars alle inzichten te geven en door de consument te begeleiden naar de meest duurzame optie’, zegt vicepremier De Sutter.

Ze meent dat de tool het bewustzijn kan verscherpen van wie niet bezig is met milieuvriendelijkheid en online bestellen. ‘De pakjesbezorging klimaatvriendelijk maken kan dan al hoog op de agenda staan van velen, er zijn nog mensen die overtuigd kunnen worden.’

DENDOOVEN, P. Online pakjes kosten maatschappij en milieu 188 miljoen euro per jaar. De Standaard, 3 oktober 2023, 19.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo