‘We halen straks de helft van onze omzet op Amazon’

Met zijn nieuwe Belgische webwinkel probeert Amazon niet alleen consumenten, maar ook ondernemers uit ons land aan zich te binden. 1.000 Belgische bedrijven gebruiken het platform al. Wat zien zij als de voor- en de nadelen?

Voordelen

Pas drie jaar geleden richtte de Hasseltse ondernemer Stijn Lowette Kambukka op. Vandaag verkoopt hij zijn herbruikbare waterflessen in meer dan 60 landen, waardoor zijn bedrijf 13 miljoen euro omzet boekt. Dat was hem allicht nooit gelukt zonder de hulp van de Amerikaanse techreus Amazon.

‘Op zijn webwinkel verkopen we vanaf het begin al onze producten’, zegt Lowette. ‘We verkopen ze ook op onze eigen webwinkel en aan fysieke winkels, maar Amazon is erg belangrijk voor ons en zal alleen maar belangrijker worden. In de Verenigde Staten zijn er ondernemers die meer dan de helft van hun omzet boeken via Amazon. Daar gaan ook wij naartoe.’

Het bedrijf van Lowette is een van de 1.000 Belgische die Amazon de afgelopen jaren aan zich wist te binden. Ze mogen hun producten afficheren op de webwinkels van de Amerikaanse reus. In ruil moeten ze een deel van de verkoopprijs afstaan. De commissie verschilt van product tot product, maar schommelt tussen grofweg 7 en 15 %.

Wereldwijd verkopen 1,9 miljoen handelaars hun producten via Amazon. Het bedrijf verkocht vorig jaar zelf voor 222 miljard dollar spullen via zijn webwinkel en vergaarde nog eens 103 miljard inkomsten van zelfstandige handelaars. Het gaat om de commissies, maar ook om geld dat Amazon krijgt om de producten van handelaars te stockeren in zijn magazijnen.

De Belgische ondernemers zijn de eyecatcher op Amazon.com.be, de Belgische webwinkel die het bedrijf vorige week lanceerde. De Amerikanen hebben lokale handelaars nodig, willen ze hier doorbreken en Bol.com het vuur aan de schenen leggen, zeggen experts ( zie verder ). De Belgische bedrijven krijgen makkelijker toegang tot hun thuismarkt.

Voorlopig kunnen Belgische ondernemers via Amazon vooral klanten bereiken die ver weg wonen. ‘Wij exporteren naar landen in heel Europa en ook naar Noord- Amerika’, zegt Lowette.

Ook het Belgische Loop, een verkoper van oordopjes, bereikt via Amazon verre oorden en boekt mede daardoor amper 1 % van zijn omzet in eigen land. ‘Al van vlak na onze lancering zitten we op Amazon’, zegt oprichter Dimitri O. ‘De eerste maanden zat er amper beweging in, maar het aantal bestellingen explodeerde na een positieve recensie in The New York Times. Intussen zijn we het meest verkochte oordoppenmerk in de Amerikaanse webwinkel van Amazon en actief in veel andere landen. Amazon werkt vrij makkelijk: je registreert je op het platform Seller Central en kunt daarop selecteren in welke landen je je producten wilt verkopen: van de VS tot Mexico en van Italië tot Spanje.’

O zegt dat Amazon zeker voor beginnende merken van goudwaarde kan zijn. ‘Nieuwe merken zijn bij het grote publiek niet bekend. Op platformen als Amazon wordt in het begin niet actief gezocht naar je merk, maar passief. Mensen zoeken bijvoorbeeld naar ‘oordoppen om te slapen’, waarna ze op je product stuiten. Dat je product op Amazon staat, kan mogelijke klanten het vertrouwen geven om het effectief te kopen.’

Nadelen

Toch is het niet al rozengeur en maneschijn. Wie zijn product op Amazon en andere platformen afficheert, stelt zich bloot aan hevige prijsconcurrentie. Producten die goedkoper zijn, snel geleverd worden en verkocht worden door verkopers die een goede service aanbieden – en dus goede klantenrecensies krijgen – staan bovenaan in de zoekresultaten. Ben je duurder of kun je je beloftes aan de klant niet nakomen, dan beland je helemaal onderaan. Daar kun je soms zelf niets aan doen, zeggen handelaars. Als de pakjesdienst steken laat vallen en de klant boos is, draagt de handelaar de gevolgen.

Soms moeten handelaars zelfs concurreren met hun eigen producten. ‘Winkeliers die bij ons kopen, kunnen de producten ook te koop aanbieden op Amazon’, zegt Lowette. ‘De groothandelsprijs is voor ons altijd het goedkoopst, maar er zijn nog kosten waarmee je rekening moet houden. Als onze klanten hun producten bijvoorbeeld goedkoper kunnen stockeren en verzenden, kunnen ze de producten goedkoper aanbieden.’

O van Loop heeft er geen last van, want hij verkoopt zijn oordopjes alleen aan eindklanten. Dat maakt dat hij zijn producten op Amazon duurder kan verkopen dan op zijn eigen webwinkel. Dat doet hij omdat hij klanten zoveel mogelijk wil aanzetten om op zijn eigen website te kopen.

Op die manier pakt hij een ander veel vernoemd nadeel van webplatformen aan: wie via Amazon en Bol.com verkoopt, weet niet wie zijn klant is. De verkoop gebeurt volledig via het platform. ‘Je kunt de klanten geen berichten sturen om bijvoorbeeld nieuwe producten aan te prijzen of ze kortingen te geven, in de hoop dat ze nog eens bij je kopen, zegt O.

Het is een nadeel dat ook Lowette ondervindt. ‘Je weet inderdaad niet of je in de smaak valt bij jong of oud, man of vrouw. Die info kunnen we wel in kaart brengen met onze eigen webwinkel. Al vind ik het geen onoverkomelijk probleem. Als je je product verkoopt aan een winkelketen, weet je toch ook niet wie het uiteindelijk koopt? Voor mij volstaat het af te kunnen leiden welke producten het goed doen en in welke landen.’

Amazon beschikt over alle klantendata en dat kan tot misbruik leiden, vond de Europese Commissie toen ze in 2018 een onderzoek opende. Ze onderzocht of Amazon populaire producten van zijn partners kopieerde. ‘Daar heb ik nog niets van gemerkt’, zegt Lowette. ‘Copycats vind je ook in klassieke winkels. Als je er schade door lijdt, komt dat volgens mij vooral doordat je merk een te zwakke identiteit heeft.’

De ondernemer bevestigt wel een laatste veelgehoord probleem: dat Amazon slecht bereikbaar is. ‘Als kleine bedrijven een probleem hebben, is het moeilijk om het grote Amazon om hulp te vragen.’ Hij ondervond dat toen een tijd geleden onverklaarbare aanpassingen waren doorgevoerd aan de pagina van Kambukka op Amazon. ‘Als eigenaar van het merk kiezen wij de foto’s en de tekst, maar plots stonden er dingen in waar we het niet mee eens waren. We hebben geen idee wie de aanpassingen doorvoerde en we krijgen bij Amazon niemand te pakken. Mijn mensen worden er knettergek van.’

‘Amazon heeft lokale handelaars nodig, wil het Bol.com verslaan’

Amazon wil zijn aanwezigheid in België vergroten, bewijzen de lancering van de Belgische webwinkel en het feit dat het in Antwerpen een eerste verdeelcentrum opent. Maar om echt door te breken heeft het Belgische handelaars nodig, zegt Els Breugelmans, een hoogleraar van de KU Leuven gespecialiseerd in e-commerce. Het lokale aanbod is volgens haar essentieel om de hegemonie van Bol.com te doorbreken.

Ze verwijst daarvoor naar het gedrag van de consument. ‘Kopen bij Amazon wordt geassocieerd met kopen in het buitenland, terwijl lokaal kopen de voorbije jaren aan belang won. Als meer Belgische ondernemers zich aansluiten, zullen meer Belgen shoppen bij Amazon. Groeit het aantal Belgische klanten, dan zullen meer ondernemers zich aansluiten enzovoort.’

Maar om Bol.com naar de kroon te steken is meer nodig, klinkt het. De Nederlandse webwinkel is in België – en zeker in Vlaanderen – fors groter dan Amazon, geven ondernemers aan. Dat is te verklaren doordat de webshop van de winkelgroep Ahold Delhaize hier al ruim tien jaar actief is.

‘Voor veel Vlamingen is Bol.com zoals Google: wanneer ze iets willen kopen, surfen ze haast standaard naar Bol.com’, zegt Breugelmans. ‘Die gewoonte veranderen wordt een helse klus voor Amazon. Maar het kan slagen, want Amazon is een internationale groep met veel geld. Het kan het zich permitteren om een tijd verlies te maken in België als het zo klanten kan winnen ( bijvoorbeeld met lage prijzen, red. ).’
Bol.com overtuigde al 5.400 Belgische ondernemers tegenover 1.000 bij Amazon.

Behalve namen als Serax, Soubry en Greenpan gaat het bij de Amerikanen vooral om merken die bij het grote publiek geen belletje doen rinkelen. Bovendien zijn niet alle Belgische Amazon-partners echt Belgisch. Zo ontstond Kipling in België, maar het tassenmerk is al jaren eigendom van het Amerikaanse VF Corporation, een van de grootste tassenproducenten ter wereld. Amazon is vooral populair bij Franstalige Belgen en bij een Vlaams nichepubliek. Amazon vs. Bol.com
Amazon is een Amerikaans techbedrijf dat 470 miljard dollar omzet boekt. Daarvan komt 222 miljard van zijn webwinkel. Nog eens 103 miljard komt van commissies van externe handelaars, die voor een veelvoud verkopen op de Amazon-webwinkels.
Bol.com, eigendom van Ahold Delhaize, is alleen actief in België en Nederland. De webshop verkoopt jaarlijks voor 5,5 miljard euro spullen. De helft daarvan komt van externe handelaars.

CARDINAELS, J. ‘We halen straks de helft van onze omzet op Amazon’. De Tijd, 29 oktober 2022, 30.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo