Kilometerheffing brengt 2,4 miljoen op per werkdag

De opbrengsten van de net ingevoerde kilometerheffing voor vrachtwagens liggen niet zo ver van de verwachtingen, zo blijkt uit eerste cijfers van Viapass.

Ondanks wegblokkades en technische problemen vallen de opbrengsten van de kilometerheffing mee.
Wegblokkades en technische problemen bezorgden de kilometerheffing begin april allerminst een vlotte start. En vorige week bleek dat Nederlandse vrachtwagenchauffeurs langere routes in eigen land rijden om minder heffing te moeten betalen.

Toch vallen de inkomsten niet tegen, blijkt uit de eerste cijfers van overheidsdienst Viapass, die de kilometerheffing beheert.

‘Grosso modo wordt er elke werkdag ongeveer 25 miljoen kilometer gereden. Voor het hele land levert dat een opbrengst op van 2,4 miljoen euro per dag’, zegt woordvoerder Edward Claessens.

Van de opbrengst gaat er volgens Viapass 60,00 % naar Vlaanderen, 38,00 % naar Wallonië en 2,00 % naar Brussel.

Viapass vindt het te vroeg om te becijferen wat de kilometerheffing in het volledige jaar zal opbrengen. ‘Daarvoor is het wachten tot eind juni’, aldus Claessens.

Maar op basis van de cijfers is het wel mogelijk om een eenvoudige berekening te maken: 2,4 miljoen maal 250 werkdagen levert een recette van 600 miljoen op. Daarbij komen dan nog de inkomsten op zaterdag en zondag, dagen waarop een pak minder gereden wordt dan op weekdagen.

Die eenvoudige berekening leert dat de opbrengsten lager, maar niet zo gek ver van de 700 à 800 miljoen euro liggen die de heffing jaarlijks op kruissnelheid moet opbrengen.

‘April was desastreus’

De zakenkrant L’Echo meldde gisteren dat de maand april desastreus was voor de kilometerheffing. In Wallonië werd slechts 18 miljoen opgehaald, blijkt uit cijfers van Sofico, de Waalse infrastructuurbeheerder. Als die cijfers geëxtrapoleerd worden, dan int de Waalse overheid dit jaar 165 miljoen euro. Dat is een kwart minder dan voorzien.

‘Die berekening is bijzonder prematuur’, repliceert Claessens. ‘In de eerste zes weken was er een paasvakantie, een hemelvaart- en een pinksterweekend. Dat zijn bijzonder weinig gegevens om trends naar voren te schuiven.’

Uit de cijfers van Viapass blijkt ook nog dat dagelijks 130.000 vrachtwagens met een registratietoestel op onze wegen rijden. Dat betekent dat een vrachtwagen gemiddeld 18,50 euro per dag moet ophoesten om over onze wegen te denderen.

DE SMET, D. Kilometerheffing brengt 2,4 miljoen op per werkdag. De Standaard, 2016-05-19, 23.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo