Het totaal aantal auto’s in België is opnieuw gestegen tot een recordhoogte, na een eenmalige daling in het coronajaar 2020. Er rijden net geen 6 miljoen personenwagens rond, waarmee we steeds langer in de file staan. Zijn modieuze concepten zoals modal shift, deelwagens en mobiliteitsbudgetten dan niet meer dan een druppel op een heter wordende plaat?
Kernwoord 'kilometerheffing'
Kilometerheffing vrachtwagens brengt 492 miljoen op
De kilometerheffing voor vrachtwagens heeft Vlaanderen afgelopen jaar, ondanks de coronacrisis, een recordbedrag opgeleverd.
Nog even proberen met het mobiliteitsbudget
De files blijven langer worden, het aantal bedrijfswagens blijft stijgen. De regering wil de werknemers uit hun auto halen. Maar is de wortel groot genoeg? ‘Puur rationeel moet je iets doen aan die bedrijfswagens, maar ik kies voor stabiliteit.’ N-VA-voorzitter Bart De Wever trok al vroeg in deze regeringsperiode een streep in het zand: aan […]
Kilometerheffing brengt 2,4 miljoen op per werkdag
De opbrengsten van de net ingevoerde kilometerheffing voor vrachtwagens liggen niet zo ver van de verwachtingen, zo blijkt uit eerste cijfers van Viapass. Ondanks wegblokkades en technische problemen vallen de opbrengsten van de kilometerheffing mee. Wegblokkades en technische problemen bezorgden de kilometerheffing begin april allerminst een vlotte start. En vorige week bleek dat Nederlandse vrachtwagenchauffeurs […]
Vrachtwagens betalen per kilometer
Vanaf april 2016 betalen vrachtwagens een kilometerheffing op de belangrijkste Belgische verkeersassen. De tarieven variëren tussen 0,074 en 0,20 euro. Tegelijk voorziet Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) in compensaties voor de Vlaamse transportsector. In heel België geldt vanaf april volgend jaar een kilometerheffing voor vrachtwagens. Op die manier wil België de buitenlandse weggebruikers […]