Nederlanders moeten Palm op de rails krijgen

De Nederlandse supermarktbrouwer Bavaria neemt familiebedrijf Palm over. De brouwerij uit Steenhuffel heeft het al jaren moeilijk om zich aan de veranderende smaak van de bierliefhebber aan te passen. Bavaria moet de Brabantse trekpaarden weer op de kaart zetten.

Palm, het biermerk dat bekend werd met het beeld van Belgische trekpaarden, komt in Nederlandse handen. Bavaria, de tweede grootste brouwer van Nederland, neemt een meerderheidsbelang van zestig procent in Palm Belgian Craft Brewers, waardoor dus ook de merken Rodenbach, Brugge Tripel en Cornet onder de Nederlandse vlag gaan varen. Vanaf 2021 worden de Nederlanders volledig eigenaar. Volgens de eigenaar van Palm, Jan Toye, was Palm op zoek naar een partner voor de internationale distributie en heeft het die gevonden in Bavaria. Palm krijgt door de overname immers toegang tot het internationale netwerk van Bavaria. Bedoeling is de merken van Palm op korte termijn sterker te positioneren in Frankrijk, Italië, aan de Spaanse costa’s en in de Verenigde Staten.

Palm in het slop

Dat was nodig, want het gaat Palm al een tijdje niet meer voor de wind. Op café bestellen steeds minder mensen een Palm, maar geven de voorkeur aan zwaardere speciaalbieren. Minder dan de helft van de winst die Palm vorig jaar voor het eerst in jaren weer maakte, komt van het merk Palm. De productie van het amberbier ligt nu drie keer lager dan tien jaar geleden.

‘Het merk Palm was aan het leegbloeden’, zegt analist Hans D’Haese van Degroof Petercam. ‘Het is te weinig dynamisch in de markt gezet, terwijl het toch wel kwaliteiten heeft als een doordrinkbier met een betere smaak dan een pilsje. Bavaria kan die marketingfouten misschien rechtzetten.’

Ook volgens bierkenner Theo Vervloet heeft Palm de aansluiting met de nieuwe generatie gemist. ‘Ze zijn te lang blijven hangen bij de donkere kleuren en de boerenpaarden. Maar jongeren willen iets anders’, zegt hij.

Meerwaarde

De brouwerij concentreert zich steeds meer op het in de VS populaire Rodenbach en het nog jonge merk Cornet, een luxebier dat de liefhebber moet aanspreken. Bavaria, een familiebedrijf dat al generaties lang in handen is van de familie Swinkels, kan de weg bereiden om de merken in Nederland en daarbuiten te promoten.

Bavaria is van plan de brouwerijen Palm & De Hoorn in Steenhuffel en Rodenbach in Roeselare gewoon verder te laten draaien, en ook de directie blijft aan. Voor de Nederlanders, die grote volumes brouwen voor supermarkten als Lidl, zijn enkele Belgische speciaalbiertjes een meerwaarde. ‘Ze hebben een goede mix nodig en zoeken al een tijdje naar merken’, zegt Vervloet. ‘Als je alleen aan prijsbrekers levert, ben je kwetsbaar als je eens uit de boot valt.’ Bavaria heeft daarom ook al het trappistenbier La Trappe overgenomen.

Of de overname ook het merk Palm weer op de rails kan krijgen, moet nog blijken. Vervloet vreest ervoor. ‘In de bierwereld is het zoals in de mode. Een keer een kleedje niet meer in de smaak valt, komt het ook niet meer terug.’

Uitzondering

Met de overname komt er opnieuw een Belgisch merk in Nederlandse handen. Eerder nam Heineken al Alken-Maes over. Maar de grootste speler is nog steeds de Belgische holding AB InBev, dat meer dan de helft van de Belgische markt in handen heeft.

‘Het blijft de uitzondering’, zegt Jean-Louis Van de Perre. ‘Toch een prestatie, als je ziet dat 62 procent van de Belgische bieren naar het buitenland gaat.’

Nederlanders moeten Palm op de rails krijgen. De Standaard, 2016-05-11, 23.

 

E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo