Amazon is de grote winnaar van de coronacrisis en het plant een nog grotere economische machtsgreep.
Stap één is de eigen werking volledig immuun te maken voor het coronavirus. Amazon investeert dit jaar 4 miljard dollar, de geplande kwartaalwinst, in beschermingsmateriaal en eigen covid-19-testen voor het personeel. Stap twee is nog meer te profiteren van de coronacrisis, terwijl de concurrentie tegen de vloer ligt. Critici vinden Amazon een vampier die de economie leegzuigt en maar beter wordt opgebroken. Maar daar liggen beleggers niet wakker van. Zij stuwen de aandelenkoers naar een waanzinnig record.
De coronacrisis heeft ons shopgedrag blijvend gewijzigd: zowat de helft zal na de lockdown vaker dan vroeger spullen online kopen. Overigens heeft de échte winkel niet afgedaan: één op de vier Belgen wil de e-shop die hij online heeft leren kennen ook in bakstenen vorm gaan bezoeken.
Corona brengt ook winkels in gevaar. Ze hebben te weinig geld om de herfstcollectie te betalen. Ketens met verliescijfers of schulden dreigen failliet te gaan. ‘De winnaars zullen de verliezers opkopen.’
Nu winkeldeuren voor onbepaalde duur op slot blijven, moet de lokale handelaar in no time online volwassen worden. De helft van de handelaars staat daar nog nergens en moet opboksen tegen mastodonten als Bol.com.
Nu steeds meer winkels op eigen initiatief de deuren sluiten lijkt de retailsector volledig aangewezen op e-commerce om te blijven draaien. Ook daar worden de limieten voelbaar.