Innovatieve familiebedrijven doen soms denken aan het Gallische dorp van Asterix. Ze innoveren niet met de schaal en de kracht van hun multinationale tegenspelers, maar houden met hun innovaties en visie op lange termijn wel geduldig stand. We gingen op zoek naar de toverdrank voor familiale innovatie.
Kernwoord 'innovatie'
Belgische werknemer duurder, maar productiviteit compenseert dat
Een uur arbeid kost in ons land 9,20 % meer dan bij de buren, maar door zijn hogere productiviteit compenseert een Belgische werknemer die meerkosten.
België gaat bank vooruit als uitvinder
2 423 octrooien aangevraagd in 2019
In de Europese rangschikking van het aantal octrooiaanvragen schuift België een plaatsje naar voren. Dat blijkt uit het jaarrapport 2019 van het Europese Octrooibureau.
‘Wat vandaag in de retail gebeurt, heb ik nog nooit meegemaakt’
De familiale winkelketen Schoenen Torfs lijkt de crisis in de retail goed te doorstaan. De marktleider in Vlaanderen blijft bescheiden groeien en is winstgevend. Al is CEO Wouter Torfs bezorgd over de afkalvende rentabiliteit van zijn business.
‘Onze strategie? Focus, focus, focus’
133 jaar oud koekjesmerk Jules Destrooper op verjongingskuur.
Jules Destrooper is het iconische koekjesmerk uit de Westhoek. Maar het vindt steeds minder aansluiting bij de jongere generatie in België. De nieuwe gedelegeerd bestuurder Ives Depoortere zoekt een nieuw en jonger publiek. Vreemd genoeg met een krachtiger verhaal over het originele recept uit 1886.