Netflix gaat voor totale oorlog om de kijker

Netflix is de absolute winnaar van de streamingoorlog. Sterke resultaten over het vierde kwartaal met een solide groei van de omzet toont het succes van de gewaagde strategie die het bedrijf al jaren voert. Die strategie valt samen te vatten als maken dat je de absolute nummer 1 bent en blijft. Ook al kost dat handenvol geld, maak je jarenlang diepe schulden en waren er kwartalen met krimp (in 2022, na de lockdowns). Vroeg of laat geldt dan de technologie-wijsheid: “The winner takes it all.” Het platform met de meeste gebruikers incasseert bijna alle winst omdat iedere extra abonnee boven het break-evenpunt pure winst is.

Netflix klokte eind 2023 af op 260,3 miljoen abonnees, bijna 30 miljoen meer dan de 230,7 miljoen van eind 2022. Dat zijn er ook veel meer dan de nummer twee: Disney+, dat op zo’n 150 miljoen abonnees strandt. De groei bij Disney+ is ook trager. Bovendien ligt het aantal abonnees bij Disney te laag om goed rendabel te zijn. Netflix daarentegen slaagde erin om uit de omzet van 33 miljard dollar in 2023 een operationele winst te puren van 6,95 miljard dollar en een nettowinst van 5,4 miljard dollar.

Netflix verwacht dat de omzet in 2024 nog verder stijgt. Dat is niet slecht voor een bedrijf waarvan tot een paar jaar geleden niet duidelijk was of het überhaupt wel winstgevend kon worden. Lang werd ook gedacht dat zijn jongere concurrenten over betere papieren beschikten. Netflix gaf in de jaren voor de coronacrisis ieder jaar meer geld uit aan nieuwe series dan het binnenkreeg. Het bedrijf stapelde de schulden op. Bovendien had Netflix geen groot techbedrijf met diepe zakken achter zich zoals uitdagers Apple TV+ of Amazon Prime dat wel hebben. Het beschikte ook niet over een grote historische collectie aan afbetaalde ‘inhoud’ zoals Disney+ en HBO Max.

Dat Netflix zo sterk voor de dag komt, komt volgens experts vooral doordat het werkt en denkt als een techbedrijf. Meer dan andere platformen baseert het zijn aanbod aan de kijker op algoritmes. Het heeft ook een erg ruim aanbod waarin iedereen binnen een gezin, van jong tot oud, wel ergens zijn gading vindt. Het slaagt er bovendien in om relatief goedkoop gemaakte en niet-Engelstalige series wereldwijd aan de man te brengen, zoals Squid Game, La Casa del Papel of het Belgische Knokke Off. Die strategie maakt Netflix ook minder afhankelijk van Hollywood, dat de voorbije maanden door een staking van scenaristen wekenlang plat lag. Het slaagde er vorig jaar ook in om het delen van paswoorden aan te pakken, wat het bedrijf extra inkomsten opleverde.

Netflix zit niet stil en zoekt al nieuwe inkomstenbronnen. Zo biedt het games aan – wat aanslaat – en experimenteert het met goedkope abonnementen met reclame. En niet alleen met reclamespotjes gaat Netflix de concurrentie met (noodlijdende) klassieke tv aan. Het kondigde ook aan dat het 5 miljard dollar (4,58 miljard euro) neertelt om 10 jaar lang Amerikaanse WWE worstelwedstrijden te vertonen. Na de slag om de streaming hoopt het zo ook de totale oorlog om de kijker winnen.

DECOCK, S. Netflix gaat voor totale oorlog om de kijker. De Standaard, 25 januari 2024, 18.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo