Diesel op hoogste prijs sinds november, ook stookolie fors duurder

De vraag naar olie blijft stijgen en toch draaien de olieproducerende landen de kraan verder dicht. Het leidt ertoe dat de brandstofprijzen opnieuw erg onstabiel zijn.

Volgens het maandelijkse rapport van het Internationaal Energieagentschap (IEA) kan de vraag naar olie dit jaar ‘het hoogste niveau ooit’ van 102,2 miljoen vaten per dag bereiken. Die groei wordt vooral toegeschreven aan China.

Tezelfdertijd zal er minder olie beschikbaar zijn (aanbod). De olieproducerende landen (Opec) berekenden dat er wereldwijd ongeveer twee miljoen vaten per dag te weinig geproduceerd zullen worden. Aan de basis van dat tekort ligt een beslissing van Saoedi-Arabië en Rusland. Saoedi-Arabië, een van de grootste olieproducenten, verminderde sinds juli de productie van ruwe olie met 1 miljoen vaten per dag. Het land besliste ondertussen om die maatregel alvast te verlengen tot september. Rusland van zijn kant knipt voor augustus nog eens 500.000 vaten uit zijn export. Zo willen de Opec-landen de olieprijs hoog houden.

Duurder aan de pomp

Het werkt: de laatste weken is de prijs voor een vat brentolie weer aan het stijgen tot zo’n 85 dollar per vat. ‘Dat beginnen we ook te voelen aan de pomp’, zeggen energie-experts. Vrijdag stegen de prijzen van stookolie en diesel. Een volle tank diesel van 50 liter kost nu 2,40 euro meer. Het gaat om de hoogste prijs sinds midden november vorig jaar. De maximumprijs voor een bestelling stookolie van minstens 2.000 liter bedraagt nu 1,0404 euro per liter.

‘Ik denk niet dat de prijzen snel weer zullen dalen’, zegt Johan Mattart, algemeen directeur van Brafco, de federatie van Belgische brandstoffenhandelaars. ‘De Opec heeft deze week zijn beslissing om de productie terug te schroeven nog bevestigd. Iedereen zit er op één lijn. Het maakt dat de markt bijzonder volatiel geworden is. Het is quasi onmogelijk om voorspellingen te doen voor de toekomst.’ Mattart maakt wel een kanttekening. ‘De prijzen zijn nog helemaal niet wat ze waren tijdens de energiecrisis.’

Dat zegt ook energiespecialist Omer Coekaerts. Hij vermoedt dat de prijs voor een vat brentolie wel zal stabiliseren tussen de 75 en 80 dollar. ‘Dat zouden geen abnormaal hoge prijzen zijn. We moeten ook verder kijken dan de Opec-landen alleen. Ook ons eigen beleid heeft hier een hand in. De laatste keer dat de brandstofprijzen zo hoog lagen, werd er via verminderde accijnzen korting gegeven aan de pomp. Vandaag is dat nog niet het geval. Dan rijst de vraag of die accijns-korting niet automatisch moet volgen zodra de prijs aan de pomp een bepaalde waarde overstijgt.’

Ook is er ongerustheid ontstaan op de gasmarkt, waar de prijs woensdag omhoogschoot door een mogelijke staking bij enkele installaties voor vloeibaar aardgas in Australië. Toch lijken specialisten nog niet ongerust. De gasprijs schommelt al een paar weken rond 30 à 35 euro per megawattuur. Vorig jaar was dat meer dan 170 euro. Daarenboven zijn de gasvoorraden van Europa 85 tot 90 procent tamelijk goed gevuld.

BERNAERTS, N. Diesel op hoogste prijs sinds november, ook stookolie fors duurder. De Standaard, 12 augustus 2023, 12.
E-mail Print kopieer
Copyright © 2024 Pelckmans maakt een deel uit van Pelckmans uitgevers
mens en samenleving logo